DTO mag verkocht
De verkoop moet ertoe leiden dat de ICT-dienstverlening aan Defensie sterk verbetert. Een verdere professionalisering van DTO, dat dit jaar een omzet behaalt van 246 miljoen euro met 1800 werknemers en 300 ’externen’, kan alleen onder de hoede van een strategische partner. Kamerleden van zowel coalitie als oppositie hadden eerder grote twijfels geuit over de aangekondigde verkoop. Vooral na de gebeurtenissen van 11 september werd huiverig aangekeken tegen het uitbesteden van de Defensie-automatisering. De staatssecretaris heeft de Kamer-leden overtuigd met het argument dat de voor de defensietaken cruciale ICT-onderdelen, het mobiele en operationele domein, niet onder de verzelfstandiging vallen. Het eigen glasvezelnetwerk, Nafin, blijft binnen Defensie. Over de uitbesteding van het technische beheer van Nafin is nog geen besluit genomen. Ook het frequentie- en securitymanagement wordt uit DTO losgeweekt en elders binnen Defensie ondergebracht. Het ministerie moet worden omgevormd tot ’smart buyer’. Het ministerie verwacht dat nu binnen enkele weken de zogenaamde ‘request for information’ de deur uit kan. Een externe adviseur selecteerde eerder 32 bedrijven die eventueel in aanmerking komen om DTO over te nemen. Grote kanshebbers lijken echter alleen Pink Roccade, IBM en CMG.