Overslaan en naar de inhoud gaan

Duitsland ‘valt in de prijzen’

De opverende Duitse economie trekt de aandacht van Nederlandse investeerders, zo blijkt uit investeringen door Tulip en TDM. Wat niet wegneemt dat er ook nog steeds bereidheid is om zaaikapitaal te steken in originele Nederlandse startups, zoals Port O’Mail.
ICT-bedrijf Tulip Computers uit Amersfoort haalde 5 miljoen euro op met de onderhandse plaatsing van nieuwe aandelen bij dochtermaatschappij Tulip Beteiligungs GmbH. Tulip gaf 645.161 aandelen uit voor 7,75 euro per stuk.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Tulip noemt als reden voor de emissie onder meer verdere strategische ontwikkeling in Duitsland. Zo werd Tulip begin december volledig eigenaar van het Duitse dochterbedrijf Devil, waarvan het al het overgrote deel van de aandelen in handen had. Tulip Computers NV is opgebouwd uit meer dan tien dochterbedrijven. Tulip Beteiligungs is de financieringsmaatschappij van Devil en hangt op zijn beurt onder Tulip Computers Deutschland.
ICT-investeerder TDM Holdings nam voor ongeveer 14 miljoen euro een belang van ruim 70 procent in het Duitse bedrijf Arxes Network Communication Consulting. Het belang werd overgenomen van de Bussumse participatiemaatschappij Waterland Private Equity. TDM voegde zijn andere Duitse deelnemingen Comparex, Becom en Inforsacom toe aan Arxes, waardoor er een grote Duitse beursgenoteerde ICT-dienstverlener in Nederlandse handen ontstaat. Ruim 5 procent van de overige aandelen is in handen van de privé-investeerders Willem en Gisela Schrama. Met 1300 medewerkers en een omzet van 550 miljoen euro is Arxes de nummer drie op de lijst van onafhankelijke Duitse ICT-dienstverleners.
Het nieuwe bedrijf Port O’Mail uit Eemnes ontving financiering van een gezelschap informele investeerders. Het bedrijf van Aernoud de Vries brengt het idee van e-mail met een postzegel in de praktijk en biedt het concept aan als manier om geld te verdienen aan het ontvangen van e-mail en tegelijkertijd de hoeveelheid spam tegen te gaan. Het businessmodel kent een aantal ingebouwde drempels, zoals dat klanten van Port O’Mail vanaf het begin een betaald abonnement moeten nemen om het verdienmodel uit te proberen. De Vries ziet de toepassing voornamelijk bij callcenters en bedrijven die 0900-nummers gebruiken.
Webwinkel iBood, onderdeel van Silver Ocean uit Amsterdam, rondde vorig jaar in relatief korte tijd twee investeringsronden af. Wie de investeerders zijn, wil iBood niet melden, behalve dat de “oprichters van de grootste Europese e-commercesite Allegro” ertoe behoren. iBood kenmerkt zich doordat het dagelijks slechts één product op zijn homepage aanbiedt en richt zich daarmee op de meeste Europese landen. Het bedrijf is volgens oprichter Joran Prinssen winstgevend, boekte vorig jaar 500 procent omzetgroei en heeft geen wezenlijke concurrentie. iBood gaat het kapitaal gebruiken voor expansie naar het buitenland. Kantoren in Berlijn en Polen zijn geopend.
Het Amerikaanse bedrijf ThePudding.com, dat gratis bellen in ruil voor advertenties aanbiedt, haalde 8 miljoen dollar op. Het idee van bellen voor advertenties is niet nieuw, maar ThePudding heeft er wel een originele draai aan gegeven. Het gebruikt stemherkenning om de juiste advertenties te selecteren bij het lopende gesprek. Aangezien Skype al zo goed als gratis bellen aanbiedt zonder reclames, zijn de investeerders waarschijnlijk vooral geïnteresseerd in de technologie en niet zozeer in de dienstverlening van ThePudding.com.

Strop NeBIB door ‘gehakketak’
Venture capital intermediair NeBIB uit Breukelen heeft vorig jaar een strop van een ton geleden door gehakketak rond het evenement Holland Innovation, dat in oktober plaatsvond. De bemiddelaar voor risicokapitaal beweert door een niet nader genoemde publieke organisatie uit het evenement te zijn gewerkt, een beslissing die NeBIB met succes juridisch aanvocht.
Volgens NeBIB werd het concept van Holland Innovation vervolgens door dezelfde organisatie gekopieerd in de vorm van Nederland Innovatief. Dit evenement wordt georganiseerd door het Innovatieplatform, in samenwerking met onder meer het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie en Syntens. NeBIB beweert door de juridische strijd en de boycot van Holland Innovation door Nederland Innovatief een strop te hebben geleden van een ton.

Volgens NeBIB-directeur Nils de Witte zal de venture capital bemiddelaar dit jaar moeten afslanken en zich meer gaan richten op transacties waar “kapitaalkrachtige vraag” achter zit. Dat betekent impliciet dat het bureau het bemiddelen tussen kleine en/of startende bedrijven en informele investeerders, een activiteit waar Holland Innovation onderdeel van uitmaakte, op een lager pitje zet.

NeBIB bestaat sinds 1995 en bracht elk jaar enkele tientallen geslaagde bemiddelingen tot stand waarbij het meestal ging om bedragen van enkele tonnen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in