Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Een sexy vorm van technisch onderwijs’

Frank Peters, trekker van de gameopleiding aan de NHTV Hogeschool in Breda, is in het voorjaar de industrie langsgegaan. Begin 2005 was al duidelijk geworden uit onderzoek van studenten dat het draagvlak voor zo’n opleiding er beslist was. "Om het curriculum op te bouwen heb ik met de belangrijke spelers in de gamesindustrie gesproken", zegt Peters, "en daarnaast heb ik uit andere bronnen geput.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De IGDA, de International Games Developers Association, heeft een curriculum outline beschikbaar, evenals de TIGA (Independent Game Developers Association). Dat alles opgeteld hebben we gebruikt om tot twee stromen te komen: de ene gericht op techniek, programmeren, en de andere op 3D-vormgeven. Daarbij krijgen studenten van beide richtingen een gemeenschappelijk deel: spelontwerp, commerciële aspecten. En ze krijgen een inleiding in het ‘andere vakgebied’, zodat ze straks - heel belangrijk - goed met elkaar kunnen communiceren. We beginnen in het eerste jaar breed, met vakken als programmeren, maar ook wis- en natuurkunde. In de loop van de opleiding gaan we dat steeds verder toespitsen op programmeren en vormgeven van games, en daar weer specialismen in: geavanceerd 3D-design, Artificial Intelligence, karakterontwerp. De docenten voor de basisvakken hebben we in huis, maar het overgrote deel van de docenten zal uit de industrie zelf komen. De bedrijven waar ik mee gesproken heb zijn ook zeer bereid gastdocenten te leveren. We willen de beste studenten, en dan moeten we ze ook optimaal onderwijs kunnen bieden. Naast dit theoretisch deel gaan ze in het gamelab gezamenlijk aan de slag met het ontwikkelen van games. Want het gaat in deze wereld meer om je portfolio dan om je diploma’s. Natuurlijk werken we ook naar een diploma toe, maar de studenten moeten vooral gedreven zijn de beste producten te ontwikkelen. We zoeken studenten met een sterke drive." De gameopleiding wordt geïntegreerd in de opleiding media & entertainmentmanagement van de NHTV. "Je kunt allerlei kanten uit, omdat we veel faciliteiten in huis hebben, je kunt je bijvoorbeeld verdiepen in game-audio. De productie van een game is te vergelijken met de productie van een film, waar een grote groep specialisten samen aan een eindproduct werkt." Vooral in de breedte en volledigheid onderscheidt de opleiding zich volgens Peters van bestaande initiatieven, zoals van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) waar meer nadruk op het creatieve element ligt.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in