En de winnaar is: 3Dmodelingsoftware!
Het geheim wapen dat Imageworks gebruikte om het eiland uit het niets tevoorschijn te toveren, heet Maya. Het is een ontwerp van Alias/Wavefront, een AmerikaansCanadees bedrijf dat hoge ogen gooit in Tinseltown. Op 1 maart ontvangen Alias/Wavefront voor Maya een bijzondere Oscar omdat het programma in de woorden van de Academy ‘extreem veel gebruikt wordt door de filmindustrie en omdat filmmakers met Maya vrijwel alles kunnen ontwerpen wat ze willen’. Dat is nauwelijks overdreven te noemen. Maya is de afgelopen vijf jaar voor vrijwel elke Amerikaanse productie gebruikt die genomineerd werd voor de Oscar voor speciale effecten. Ook de gameindustrie maakt er dankbaar gebruik van. Digitale processen Vooralsnog echter hebben de digitale processen nog lang niet de bovenhand in Hollywood. Filmbeelden moeten immers eerst door computers ingescand worden alvorens ze digitaal bewerkt kunnen worden. Voordat een modale langspeelfilm volledig ingescand is, zijn twaalf kostbare werkdagen voorbij. Dat kost handenvol geld aan computerrekenkracht en aan opslagcapaciteit. Daar staat volgens kenners tegenover dat digitale filmbewerking een enorme flexibiliteit creëert en kostenbesparend kan werken. De makers van ‘Gladiator’ bespaarden zich miljoenen dollars door grote delen van de arenadecors door de computer te laten invullen. In een beperkt aantal gevallen blijkt digitale beeldbewerking een conditio sine qua non, zoals in het evidente geval van ‘realistische’ films met prehistorische Dinosauriërs. De computer wordt ook al jaren gebruikt om klassiekers te restaureren. Momenteel werkt het bedrijf Cinesite uit Los Angeles aan de restauratie van ‘To kill a mockinbird’ uit 1962. Van de oorspronkelijke filmrollen zijn slechts twee beschadigde exemplaren bewaard gebleven. Die zijn ingescand en worden nu gerestaureerd met het programma Moviepaint, dat speciaal door Kodak werd ontworpen voor Cinesite. Computergestuurde filmrestauratie blijkt in de praktijk echter een nauwelijks te automatiseren monnikenwerk. De beschadigde filmbeelden moeten handmatig vervangen worden door nietbeschadigde. Het vergt een kennersoog en een gelukkige hand om dat procédé met goed gevolg via de computer uit te voeren. Toch beweert George F. Colony, president en CEO van Forrester Research, dat de filmindustrie voor de bijl gaat. In zijn visie gaat ‘digitaliteit’ de muziek en filmwereld onherroepelijk veranderen: ‘Whether they like it or not!’ In zijn visie is dvd het laatste medium van de filmindustrie. Voorbij dvd is er helemaal geen medium meer. "Muziek en films worden gewoon een hoop bits en bytes." Volgens Daniel Rosen, CTO van Cinesite, zullen digitale films nooit helemaal de gewone films vervangen. "Het is veel waarschijnlijker dat beide media naast elkaar zullen bestaan. Als Sony Pictures erachter komt dat Tom Hanks digitaal 25 kilo magerder kan worden, dan is het weinig waarschijnlijk dat in Cast Away 2 alleen het eiland digitaal is."