Overslaan en naar de inhoud gaan

eNederland beter dan gemiddeld

Capgemini voert jaarlijks in opdracht van de Europese Commissie een benchmark­onderzoek uit naar de stand van eGovernment. Het onderzoek wordt uitgevoerd bij 500 overheidsinstellingen in 31 landen (de 27 landen van de Europese Unie plus IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Turkije). Daarbij wordt gemeten in hoeverre de Europese landen voldoen aan het actieplan ‘i210 eGovernment’ voor verbetering van onlinediensten. Het onderzoek richtte zich dit jaar vooral op de gebruiker.
Business
Shutterstock
Shutterstock


De bevindingen van 2007 laten zien dat ‘volledige online beschikbaarheid’ van publieke diensten in Europa toegenomen is van 50 procent in 2006 naar 58 procent in 2007. Dit kan vooral toegeschreven worden aan een toename van diensten voor burgers. In alle landen is eGovernment verbeterd, zowel kwalitatief als kwantitatief.
Ondanks de verbetering is er nog wel een groot verschil tussen diensten voor burgers (50 procent) en bedrijven (70 procent). Als enige heeft Oostenrijk de volle 100 procent op alle punten gescoord. Het verschil met de minst ontwikkelde landen is 90 procentpunten.
In Nederland is de ‘volledige online beschikbaarheid’ gestegen van 53 procent in 2006 naar 63 procent in 2007 en daarmee scoort Nederland dus bovengemiddeld.
De gebruiksmogelijkheden scoren in Nederland 83 procent; dat ligt 7 procent boven het gemiddelde van alle 31 landen. Opvallend is dat in Nederland diensten voor burgers even hoog scoren als die voor bedrijven.
In het onderzoek stond de gebruiker centraal. Van de beoordeelde websites blijkt 24 procent alternatieve toegangskanalen te bieden (callcenter, mobiele telefoon, kiosk en digitale televisie). Hierdoor hebben klanten meer keuzemogelijkheden.
Beveiliging en toegankelijkheid laten echter nog veel te wensen over. Slechts 27 procent van de 31 websites heeft een bindend systeem voor e-identificatie. Slechts 5 procent vermeldt expliciet toegankelijkheidsrichtlijnen.
Als het om het centraal stellen van de gebruiker gaat, staat Nederland met 29 procent vierde achter Bulgarije, Noorwegen en Oostenrijk, die meer dan 30 procent scoren. Het gemiddelde op deze maat ligt op 19 procent.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in