eNederland beter dan gemiddeld
De bevindingen van 2007 laten zien dat ‘volledige online beschikbaarheid’ van publieke diensten in Europa toegenomen is van 50 procent in 2006 naar 58 procent in 2007. Dit kan vooral toegeschreven worden aan een toename van diensten voor burgers. In alle landen is eGovernment verbeterd, zowel kwalitatief als kwantitatief.
Ondanks de verbetering is er nog wel een groot verschil tussen diensten voor burgers (50 procent) en bedrijven (70 procent). Als enige heeft Oostenrijk de volle 100 procent op alle punten gescoord. Het verschil met de minst ontwikkelde landen is 90 procentpunten.
In Nederland is de ‘volledige online beschikbaarheid’ gestegen van 53 procent in 2006 naar 63 procent in 2007 en daarmee scoort Nederland dus bovengemiddeld.
De gebruiksmogelijkheden scoren in Nederland 83 procent; dat ligt 7 procent boven het gemiddelde van alle 31 landen. Opvallend is dat in Nederland diensten voor burgers even hoog scoren als die voor bedrijven.
In het onderzoek stond de gebruiker centraal. Van de beoordeelde websites blijkt 24 procent alternatieve toegangskanalen te bieden (callcenter, mobiele telefoon, kiosk en digitale televisie). Hierdoor hebben klanten meer keuzemogelijkheden.
Beveiliging en toegankelijkheid laten echter nog veel te wensen over. Slechts 27 procent van de 31 websites heeft een bindend systeem voor e-identificatie. Slechts 5 procent vermeldt expliciet toegankelijkheidsrichtlijnen.
Als het om het centraal stellen van de gebruiker gaat, staat Nederland met 29 procent vierde achter Bulgarije, Noorwegen en Oostenrijk, die meer dan 30 procent scoren. Het gemiddelde op deze maat ligt op 19 procent.