Ervaren automatiseerders zijn schaars
Het werven van goede mensen is volgens Wijnand Kuijt, senior recruitment consultant bij BT Syntegra, een lastige zaak omdat veel mensen de ICT-branche hebben verlaten, alle ICT-bedrijven in dezelfde te kleine vijver vissen, veel bedrijven gestopt zijn met het scholen van hun medewerkers, klanten hoge eisen stellen en de tarieven onder druk staan. Concurrentie "In 99 procent van de gevallen zitten de goeie ervaren mensen bij onze concurrenten", stelt Kuijt. "We zullen ze moeten losweken door in te zetten op opleidingen en certificering, slimme dingen te doen met onze arbeidsvoorwaarden en de mensen een helder toekomstperspectief te bieden, inclusief uitdagende werkzaamheden. En elke kandidaat moet weten: de markt heeft pas op de plaats gemaakt, wij kunnen ons in de salarissfeer niet uit de markt prijzen. Als afdeling recruitment praten we elke twee weken met de twee divisies van BT Syntegra over ‘Wat zoeken we’ en ‘Wat mag het kosten’. Ik noem dat graag de Nieuwe Zakelijkheid in de ICT." Hoge korting Peter Latupeirissa, directeur Professional Services van BT Syntegra, is één van Kuijt’s gesprekspartners. Volgens Latupeirissa zijn klanten niet meer bereid de hoge tarieven van enkele jaren geleden te betalen. "Veel klanten hebben de kortingspercentages voor het komende jaar al bedongen. En ook de jaarlijkse automatische tariefsverhogingen zijn van de baan. Daar wordt heel kritisch naar gekeken en de ruimte is beperkt. Dus ook als het om de salarissen gaat." Latupeirissa: "Het is me opgevallen dat de mensen die een veilig heenkomen hebben gezocht bij de klanten van BT Syntegra, nu weer in de maalstroom van de arbeidsmarkt terechtkomen. Dan blijkt het gras ergens anders toch niet altijd groener te zijn. Nu de behoefte aan zekerheid door de aantrekkende markt naar de achtergrond verdwijnt, kloppen ze weer bij ons aan. Maar het is maar de vraag of we ze terug willen hebben. Ze zijn immers niet voor niets weggegaan. Kennelijk heeft het ook de klant niet gebracht wat ze ervan verwacht hadden. Want ze vragen ons nieuw bloed om de boel weer in beweging te brengen. Onze ex-medewerkers zijn dan onderdeel geworden van de ervaren inboedel. Dat is grappig om te zien." Kuijt krijgt wel veel reacties op de vacature-advertenties van BT Syntegra, maar tevreden over de kwaliteit van die reacties is hij niet. "Tachtig procent van de kandidaten voldoet niet aan de gestelde eisen. De poule waar we de mensen uit proberen te halen is domweg te klein. Ik voorzie dat er in 2006 of 2007 weer serieuze problemen rond schaarste zullen ontstaan bij de ervaren ICT-professionals. Er zijn veel mensen vertrokken, er is een opleidingenstop geweest en er komen nog steeds structureel te weinig automatiseerders van de beroepsopleidingen af." Bij veel automatiseerders die aan het werk zijn is het realisme na drie of vijf reorganisaties helemaal terug. "Er is jarenlang niet meer in ze geïnvesteerd en ze kregen te horen: ‘niet zeuren maar werken, wees blij dat je je baan nog hebt’. Toch is de sollicitatiebereidheid, zoals Kuijt het noemt, in deze groep nog te laag. "De perceptie in het veld is dat de markt nog niet veilig is. Er zijn weliswaar tekenen van herstel, maar de risico’s worden nog te groot geacht." Geen realisme Er is ook nog een categorie kandidaten bij wie het realisme totaal ontbreekt, menen Kuijt en Latupeirissa. Dat zijn de topconsultants die anderhalf jaar geleden voor bijvoorbeeld LogicaCMG of Getronics werkten en daar 4500 euro bruto per maand verdienden. Kuit: "Die hebben anderhalf jaar geleden hun baan verloren en al die tijd ook echt thuisgezeten. Die verwachten nu van ons hetzelfde salaris wat ze destijds verdienden, terwijl ons aanbod 700 of 800 euro lager zal liggen." Latupeirissa: "Ik krijg de neiging zo iemand te vragen: Heb jij wel opgelet de afgelopen tijd? Aan onze eigen mensen leggen we heel goed uit wat er bij onze klanten is gebeurd. De transparantie is tegenwoordig veel groter en we kunnen elkaar recht in de ogen kijken. De jongens weten dat de tarieven veel scherper zijn geworden. Vroeger wist je als gedetacheerde niet wat je tarief was, dat had je accountmanager afgesproken met de klant. Er hing een waas van geheimzinnigheid over dat soort dingen. Tegenwoordig willen klanten open-prijscalculaties zien en gaan ze akkoord met een percentage op de tarieven van gedetacheerden."