Overslaan en naar de inhoud gaan

Excel krijgt link met BI-omgeving

In versie 12 van de Office-suite krijgt het spreadsheet-programma van Microsoft nieuwe mogelijkheden die het beheer van de gegevens in Excel-bestanden makkelijker maken. Door integratie met de ‘Analysis Services’ van de database SQL Server 2005 (die op 7 november verschijnt) is een permanente verbinding tussen spreadsheet en centrale database mogelijk. Zo wordt bijvoorbeeld een ‘drill-down’ vanuit een centraal systeem mogelijk, naar gegevens die in individuele spreadsheets staan.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het beheer van spreadsheets wordt in Office 12 ook mogelijk gemaakt door een uitbreiding van SharePoint, het portal-product in de Office-familie. Een mogelijk scenario is dat spreadsheets centraal worden gewijzigd en opgeslagen en via SharePoint toegankelijk worden gemaakt via een web-browser. Het heen-en-weer mailen van spreadsheets hoeft dan niet meer, stelt Microsoft. Bezwaren De nieuwe aanpak van Microsoft zou veel van de bezwaren die experts tegen het gebruik van spreadsheets hebben, kunnen wegnemen. Informatie wordt in menig bedrijf beheerd in individuele spreadsheets en onttrekt zich daardoor aan analyseplatformen die bedrijfsbreed inzicht moeten geven in het reilen en zeilen van een organisatie, luidt één van die bezwaren. Daarbij kunnen eindgebruikers de formules van hun spreadsheets ook zodanig aanpassen dat de resulaten niet meer representatief zijn. De gegevens uit aangepaste en uit zelf gebouwde spreadsheets zijn bovendien zeer discutabel gezien het gemak waarmee fouten in formules worden geïntroduceerd en de onduidelijkheid over de betekenis van de ingevoerde data. Een echte BI-applicatie waarmee Microsoft komt is Business Scorecard Manager 2005, een gereedschap dat samen met Office en SQL Server 2005 gebruikt wordt en voortdurend een aantal prestatie-indicatoren (KPI’s) vergelijkt met vooraf vastgestelde doelstellingen. Deze software komt volgende week beschikbaar. De nieuwe software is ontwikkeld door dezelfde groep - Office Business Applications (OBA) - die werkt aan het product Mendocino, dat een rechtstreekse verbinding moet gaan leggen tussen de ERP-software van SAP en de Office-suite. Een bèta-versie van Mendocino moet nog dit jaar verschijnen. De OBA-groep zou ook nog werken aan het gereedschap Biz#, dat specifiek gericht is op het beheer van financiële gegevens. Daarover wil Microsoft echter nog niets kwijt.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in