Overslaan en naar de inhoud gaan

Export ICT-banen verdeelt directies

Shell doet het. ABN Amro doet het. Atos Origin ook, evenals Cap Gemini. Het ene na het andere bedrijf kondigt aan ICT-werkzaamheden te verplaatsen naar lagelonenlanden. De opmars van offshore outsourcing zal in Nederland leiden tot een fors banenverlies, zo voorspelde FNV Bondgenoten vorige week. Een paar dagen later luidde ook Ernst & Young in de ICT Barometer de noodklok.
Business
Shutterstock
Shutterstock

FNV Bondgenoten schat het banenverlies door ICT-offshoring op minimaal 50 duizend in de komende vijf jaar. De ruim zeshonderd (IT-)directeuren, managers en professionals die Ernst & Young ondervroeg, houden het op 15 duizend banen in 2004. 79 procent verwacht dat offshoring van ICT-taken de werkgelegenheid in Nederland negatief zal beïnvloeden. Op de vraag of Nederlandse bedrijven deze trend zouden moeten volgen, zijn de meningen verdeeld. 39 procent vindt behoud van Nederlandse arbeidsplaatsen een goede reden om niet aan offshore outsourcing te doen, 31 procent is het daar niet mee eens. De respondenten worden het ook niet eens over de stelling dat de lagere lonen in het buitenland als een vorm van oneerlijke concurrentie moeten worden gezien. 34 procent is het daarmee eens, 39 procent oneens en 27 procent weet het niet. Offshoring wordt over het algemeen niet gezien als oplossing voor een mogelijk tekort aan ICT-personeel in Nederland. Slechts 17 procent is het met deze stelling eens, 40 procent oneens en de rest zegt het niet te weten. Ruim 40 procent van de ondervraagden denkt dat de offshoringtrend de Nederlandse concurrentiepositie op hightechgebied zal aantasten. 27 procent van de ondervraagden ziet dat gevaar niet. Ook de vraag of offshoring tot een betere spreiding van kennis en kapitaal in de wereld zal leiden is nog geen uitgemaakte zaak: 37 procent denkt van wel, 23 procent van niet en de rest weet het nog niet. De belangrijkste drijfveer voor offshoring zijn volgens de ondervraagden de lage tarieven. Gemiddeld schat men de ICT-tarieven in lagelonenlanden op 30 procent van de Nederlandse. Vier op de tien ondervraagden schatten de tarieven zelfs op minder dan een kwart van de Nederlandse. De meeste toekomst voor offshore ICT-outsourcing ligt volgens de respondenten binnen softwareontwikkeling, helpdesk en callcenters, webdesign en onderhoud en support van ICT. Consultancy en beheer zijn gebieden die niet goed verplaatst kunnen worden naar lagelonenlanden. Bij 8 procent van de ondervraagden is al sprake van offshore outsourcing van ICT-taken binnen de organisatie. Nog eens 15 procent geeft aan dat in de toekomst van plan te zijn.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in