Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Extra werk’ nieuwe richtlijn factureren is eigenlijk achterstallig onderhoud

Het artikel ‘Richtlijn factureren levert veel werk op’ in Automatisering Gids nummer 34 doet geloven dat de nieuwe richtlijn zorgt voor veel extra werk. Het niet bij name genoemde energiebedrijf praat zelfs over enkele tonnen euro’s. Naar mijn idee is dit niet terecht.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Bijna tien jaar geleden is de BTW­wetgeving in Europa al ingrijpend veranderd met de komst van de zogeheten intracommunautaire leveringen. Vanaf dat moment werden bedrijven die elkaar onderling leverden binnen de EU, verplicht het BTW­nummer op de facturen te vermelden. Toen al werd genoemd dat de regelgeving op termijn aangescherpt zou worden wat uiteindelijk zou leiden tot een vergelijkbaar soort regelgeving voor álle facturen. Veel bedrijven hebben destijds niet meer gedaan dan op dat moment noodzakelijk. Andere bedrijven hebben de wijzigingen breder opgepakt. Dat de eerste groep nu wordt opgeschrikt door de uiteindelijke bevestiging van wat ooit al is aangekondigd, is dus een typisch geval van ‘je had het kunnen weten’. Maar ook het feit dat bedrijven verschillende adresbestanden en factureersystemen naast elkaar hebben draaien is iets dat niet op het conto van de nieuwe regelgeving voor facturen geschreven kan worden. Bij een dergelijke inefficiënte manier van inrichten van je informatiesystemen geldt dat iedere wijziging bewerkelijk is. De aangepaste BTW­regels zijn slechts een voorbeeld. Bedrijven die het wel goed op orde hebben kunnen dit soort wijzigingen relatief simpel en snel doorvoeren. Tot slot: ik sluit me aan bij de woorden van de heer Kloosterman (laatste alinea van het betreffende artikel): de harmonisering van de factuurvoorschriften is een waarborg voor authenticiteit en integriteit van de financiële data. Iets dat hard nodig is voor het doen slagen van processen die steeds meer geautomatiseerd worden over de bedrijfsgrenzen heen (denk aan e­Billing). Iets dat je ook bij andere processen ziet gebeuren (denk aan XBRL voor digitale rapportage). In die zin kun je het ‘extra werk’ ook zien als een investering in plaats van een kostenpost en wel een investering in het digitaliseren van bestaande processen. Jan van Wijngaarden is werkzaam bij IBS Nederland.Bijdragen in de rubriek Opinie staan los van de redactionele opvattingen van AG. De redactie behoudt zich het recht voor artikelen te redigeren en in te korten. Bijdragen voor de rubriek kunnen worden gestuurd aan: ag@wkths.nl onder vermelding van ‘opinie’.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in