Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedwongen thuiszitten

Raj (spreek uit: Radzj) kon weer lachen, afgelopen zondag op het sportveld in Silicon Valley. Zijn team leed weliswaar de vijfde nederlaag op rij, maar op het werkfront ziet het er voor de programmeur uit India weer positief uit.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Raj knutselt namelijk voor Oracle aan de bedrijfssoftware. Als de voorgenomen overname van PeopleSoft door Oracle doorgaat, kan hij zich voorlopig bezighouden met het integreren van de softwarepakketten van de twee. Dat er daarna onder het mom van synergievoordeel ongetwijfeld ontslagen vallen, is van later zorg. Het bod van Oracle op PeopleSoft kwam niet toevallig in dezelfde week dat Palm en Handspring hun fusie aankondigden. Silicon Valley staat aan de vooravond van een consolidatiegolf. Eindelijk begint het besef door te dringen dat iedereen in de wereld is voorzien van ERP, CRM en een webwinkel. En dus dat de vraag naar servers, routers en consultants voorlopig niet zal groeien. Daarbij komt nog eens dat investeerders de neus ophalen voor jonge technologiebedrijfjes. En omdat de toekomst voor start­ups zo onzeker is, bedenken hun klanten zich tweemaal voor zij ermee in zee gaan. Wat moet je immers met een geweldige, vernieuwende toepassing als je leverancier over een jaar failliet is? Ook proberen bedrijven het aantal afnemers te verminderen. Zij kopen liever een goede oplossing van één leverancier dan geweldige toepassingen van een dozijn kleine partijen. Start­ups die nog nauwelijks van de grond komen en gevestigde leveranciers die hun omzet zien afvlakken, dat schreeuwt om fusies en overnames. Via schaalvergroting kunnen de grote jongens hun winstmarges verhogen en met de kennis van de start­ups krijgen zij een voorsprong op de concurrentie. De start­ups op hun beurt krijgen op deze manier toegang tot nieuwe klanten en markten. Bovendien kunnen investeerders zo hun geïnvesteerde geld terugverdienen nu beursgangen zeldzaam zijn. Er is echter een keerzijde aan het hele verhaal. Voor de werknemers van een klein bedrijf is de cultuur en bureaucratie van een grote onderneming vaak verstikkend. En het integreren van bedrijfsculturen en technologieën blijkt in praktijk een lastige opgave. Bovendien zorgt het voor onrust bij het personeel en bij klanten. Er is immers altijd een dreiging van ontslagen en het staken van de ondersteuning van producten. Statistieken tonen aan dat 70 procent van alle fusies en overnames mislukt: het overgenomen product wordt later alsnog afgestoten of de nieuwe ondermening is op de beurs minder waard dan de twee afzonderlijk. Toch neemt dit niet weg dat er nog vele bedrijfshuwelijken zullen volgen. Al was het maar omdat de ego van de directie vaak een grotere rol speelt dan logisch redeneren. Niemand wil dat zíjn bedrijfje mislukt en iedereen wil de grootste ter wereld zijn. Voor Raj en alle andere techneuten betekent het dat er een nieuwe periode van onzekerheid aanbreekt. De ontslagrondes na het knappen van de internetzeepbel werden gevolgd door ontslagrondes na 11 september, gevolgd door de boekhoudschandalen rond Worldcom en Enron en nu weer overnames. Het vooruitzicht van gedwongen thuiszitten wordt langzaam onderdeel van het dagelijks leven in de Valley.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in