Geen OpenOffice in Haarlem
Dat zou een half miljoen euro kosten. Dat besluit is teruggedraaid. De kosten voor de overstap naar het alternatief blijken volgens de gemeente nu gelijk aan de prijs van nieuwe MS-licenties.
De gemeente gebruikt op alle desktops MS Office 97.
Haarlem bezit voor de helft van deze desktops reeds licenties voor MS Office 2000 en koopt voor de andere helft licenties MS Office 2003. De investering voor de komende drie jaar in nieuwe MS-licenties voor de helft van het aantal desktops, of in tegenhanger OpenOffice voor alle desktops, komen beiden uit op zo’n 200.000 euro, aldus Don Vintges, de verantwoordelijke ICT-manager.
Visual Basic
Grote drempel voor het invoeren van OpenOffice is het ontbreken van ondersteuning voor Visual Basic. De gemeente heeft veel applicaties met deze Microsoft-programmeertaal gekoppeld aan de kantoortoepassingen. Volgens Vintges maakt het ontwikkelen en beheren van alternatieve koppelingen OpenOffice even duur als nieuwe MS-licenties. Vintges: “Het voornemen was er, maar dat is steeds uitgesteld. OpenOffice was nog niet geschikt.”
Vanwege dat voornemen werd de gemeente in 2004 als meest open overheidsorganisatie genomineerd door Ososs, een project waarmee de overheid in eigen kring de inzet van open-sourcesoftware stimuleert. Jan Willem Broekema, Ososs-programmanager: “Overheidsorganisaties hebben de morele plicht open-sourcealternatieven te overwegen. Dat is hier gebeurd. Over de uiteindelijke beslissing hebben we geen mening.”
Volgens Vintges heeft de gemeente opzettelijk geen ruchtbaarheid gegeven aan het stoppen met de Open Office-proef. “We zijn nooit blij geweest met alle aandacht hiervoor. Volgens sommige berichten waren we al volledig over op OpenOffice.” Alle desktops in Haarlem worden nu overgezet op MS Office 2000.