'Gevaar voor gehooraandoening in call centers'
De Britse vakcentrale TUC omschrijft het verschijnsel als 'acoustic shock'. Medewerkers van belcentra kunnen deze aandoening oplopen als ze plotseling harde geluiden door hun oortelefoon te horen krijgen. Hoofdpijn, depressie en andere gezondheidsklachten zijn het gevolg. De TUC noemt akoestische shock 'het bedrijfsletsel van de 21ste eeuw'. Ironisch genoeg heeft de vakorganisatie een telefonische 'hotline' geopend waar getroffen medewerkers hun nood kunnen klagen. De TUC en het Britse doveninstituut hebben vorig jaar in een rapport al voor het fenomeen gewaarschuwd. Het doveninstituut voorziet dat duizenden personeelsleden van call centers risico lopen op gehooraandoeningen als gevolg van hun werk. Uit een nieuw rapport van de TUC blijkt verder dat veel medewerkers van call centers lange werkdagen maken terwijl ze worden onderbetaald. Het gemiddelde jaarsalaris ligt volgens de vakcentrale 9000 pond (31.000 gulden) onder het landelijk gemiddelde. Vooral in Schotland, Wales en Noord-Engeland zijn de werkomstandigheden in belcentra slecht, zegt de TUC. De Call Centre Association, een brancheorganisatie waarbij 450 call centers zijn aangesloten, erkent dat de werksituatie in veel belcentra 'beter zou kunnen'. Deze brancheorganisatie pleit voor een verbetering van de werkomgeving. (gke)