Overslaan en naar de inhoud gaan

Goed nieuws van het internetfront

De internetadvertentiemarkt heeft zich sinds juli dit jaar enorm hersteld en die ontwikkeling blijft zich de rest van dit jaar doorzetten. Paul Molenaar, directeur van de Ilse Media Groep vindt dat er ook maar eens goed nieuws over de internetwereld moet worden verspreid. “Iedereen is alleen maar negatief.”
Business
Shutterstock
Shutterstock

De belangrijkste oorzaak van de ommekeer is volgens Molenaar, dat de traditionele adverteerders, de ‘brick and mortar-bedrijven’ en de grote ketens internet steeds meer als advertentiemedium inschakelen. “Online inspanningen blijken een sterk effect te hebben op het offline gedrag van consumenten. Nu is het een kwestie van het medium goed inzetten.” In een enkel geval heeft Ilse al een duidelijk verband vast kunnen stellen tussen een bezoek aan de site en de winkel van hetzelfde bedrijf. Concurrentieoverwegingen van de klant verhinderen Molenaar er over te praten. Internetraadsel Molenaar en consorten denken een deel van de oplossing van het grote raadsel ‘hoe0 verdien ik geld met internet?’ te hebben gevonden. In het kort komt het erop neer dat de merkbekendheid van Ilse en het vertrouwen dat de Ilse-gebruikers in de site stellen, gekapitaliseerd moet worden. Molenaar: “We vragen de gebruikers een minimaal, bijna symbolisch bedrag voor extra diensten die we gaan aanbieden.” Ondanks het geringe aantal succesvolle experimenten met betalen op internet, gaat Ilse dat wankele pad toch op. “We zijn een eenvoudige en betrouwbare betalingsmethodiek aan het ontwikkelen. De tijdschriften van Sanoma, de nieuwe eigenaar van wat vroeger de publiekstijdschriften van VNU waren, gaan daar straks mogelijk een rol in spelen. De eerste resultaten zullen het eerste kwartaal volgend jaar zichtbaar zijn.” Welke nieuwe diensten en functionaliteiten erbij gaan komen wil Molenaar nog niet zeggen. Wel wil hij kwijt dat Ilse minder afhankelijk wil worden van economische bewegingen. De uitdaging ligt er volgens hem in de gebruikers ervan te overtuigen dat de toegevoegde waarde ook geld kost.” Molenaar verzekert wel dat de bestaande dienstverlening van Ilse gratis blijft. Zoekmachine Ondertussen blijft Ilse aan die bestaande dienstverlening werken. Volgens recente cijfers van internet marktonderzoeker Multiscope is de zoekmachine Ilse op driena de meestbezochte site op internet. De nummers één (pagina.nl: 5,18 miljoen unieke bezoekers) en twee (startpagina.nl: 4,46 miljoen unieke bezoekers) maken beide deel uit van de Ilse Media Groep. Sinds vorige week werkt de zoekmachine Ilse volgens een nieuwe zoekmethodiek, die manipulatie van de zoekresultaten van buitenaf onmogelijk moet maken. De nieuwe methodiek is het resultaat van een hechte samenwerking tussen Ilse de zoekmachine en Startpagina.nl, en nu.nl, andere onderdelen van de Ilse Media Groep. De resultaten van zoekopdrachten zijn volgens Bert Wiggers, directeur van startpagina.nl, veel relevanter omdat mensen op voorhand de relevantie van die resultaten hebben beoordeeld. “Deze combinatie van mensen en machines zorgen voor een beter resultaat,” zegt Wiggers trots. De commerciële manipulatie van de Ilse-resultaten was Wiggers een doorn in het oog. “We hadden veel last van ‘spam’, zoals wij het manipuleren van de zoekresultaten noemen. Voor de meest ingevoerde zoektermen hebben onze mensen de resultaten beoordeeld op relevantie. Al die resultaten zijn in een groeiend kernbestand opgeslagen waarin zich nu ongeveer 500.000 hits in bevinden. De zoekmachine zoekt vanuit dat bestand verder naar meer relevante links. Zodoende hebben we geen last meer van commerciële beïnvloeding van de zoekresultaten.” Ontslagen Voor zijn eigen mensen had Molenaar onlangs slecht nieuws, omdat er zeven arbeidsplaatsen van de 110 komen te vervallen. “De omzet is lager dan geraamd en de markt nog steeds instabiel,” zegt hij. “Ilse Media Groep is het resultaat van zes fusies. En we hebben door onze afkomst domweg teveel vet op de botten. Omdat de markt voorlopig onzeker blijft kunnen we ons dat niet veroorloven. In de managementlaag en de stafafdelingen kunnen we met minder mensen toe dan we hebben. Ook gaan we bepaalde activiteiten, bijvoorbeeld de sites van Sanoma, anders aanpakken.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in