Overslaan en naar de inhoud gaan

Googletalk

Tjonge, wat hebben we de laatste tijd veel aardige dingen over Google kunnen lezen. Er is net weer een boek verschenen over het ongekende succes van deze zoekmachine, en alle ogen waren even op Google gericht vanwege de elektronicabeurs in Las Vegas. Wat zou Google nou weer voor moois uit de hoge hoed toveren? Een goedkope laptop, een videowinkel op internet? Veel kranten en tijdschriften schreven hierover, en daarbij werd eindeloos herhaald wat een leuke, frisse en aardige club Google toch is.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Ik heb daar niet veel op af te dingen. We weten inmiddels wat het grote nieuws uit Las Vegas was: geen goedkope laptop, maar (onder meer) een Google-videowinkel. Ik vind dat een prettig vooruitzicht. Ik behoor tot de mensen die vinden dat er nooit wat op televisie te zien is. Dat is natuurlijk onzin, er zijn relatief veel goede televisieprogramma’s, maar vrijwel nooit als ik toevallig een keer de buis aanzet. Voor mensen zoals ik is video on demand, zoals het wordt genoemd, een uitkomst. Straks kunnen we eindelijk, precies wanneer het ons uitkomt, kijken naar de programma’s die we willen zien. En ja, daar trek ik graag de beurs voor. Het maakt mij trouwens niks uit of ik die programma’s bij Google of bij een andere aanbieder weghaal, maar Google is een grote speler en dus kunnen zij de schappen van die videowinkel meteen goed vol leggen. Tot zover deel ik dus het enthousiasme over Google. Maar dat wil nog niet zeggen dat er wat mij betreft niks te verbeteren of te innoveren zou zijn. Bij innovaties denk ik overigens niet aan nieuwe producten, maar aan het basisproduct, de zoekmachine. Tot nu toe kun je bij Google nauwelijks met jokertekens zoeken. Ik zou het een geweldige verbetering vinden als je op delen van woorden zou kunnen zoeken, bijvoorbeeld door een sterretje te zetten. Dan zou je met *fiets onder meer bakfiets en bromfiets vinden, en met *deel* ook aandeelhouder. Wereldwijd zouden taalkundigen dergelijke zoekmogelijkheden luid toejuichen. Google houdt nu ook nauwelijks rekening met spellingvarianten. Dat wil zeggen: als je woordenboeck intikt, vraagt Google wél of je wellicht woordenboek bedoelt (want dat zoekwoord heeft een veel hogere frequentie in de index), maar andersom werkt dit niet: als het zoekwoord in de huidige spelling staat, word je niet automatisch gewezen op varianten in een oudere of afwijkende spelling. Je moet het belang van dit laatste niet onderschatten. Zoals bekend heeft Google onlangs besloten om ruim zeven miljoen boeken te gaan digitaliseren. Al die boeken zijn vóór 1923 verschenen. Veel mensen denken dat de spelling van het Engels al eeuwen ongewijzigd is gebleven, maar dat is helemaal niet zo. Als je die miljoenen boeken goed wilt ontsluiten, zal Google structureel rekening moeten gaan houden met spellingvarianten. Dat is geen sinecure, maar doordat er steeds meer oude woordenboeken digitaal beschikbaar komen, is het wel goed mogelijk. Kortom, ook aan de zoekmachine zelf valt nog heel wat te sleutelen. Om haar nóg beter en nog onmisbaarder te maken dan ze nu al is.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in