Groot deel IT-budget verspild
Daarnaast blijft bij de inkoop van hard- en software veel geld liggen. Bedrijven kopen niet zelden meer of zwaardere componenten dan nodig. Een voorbeeld dat Gartner eerder al signaleerde is de neiging om direct heel zware CRM-pakketten te kopen, ook voor bescheiden plannen op het vlak van customer relationship management. Gemakzucht Bij de inkoop halen bedrijven niet altijd het onderste uit de kan. Veel bedrijven betrekken uit gemakzucht servers en opslagsystemen bij dezelfde leverancier. Aparte offertes aanvragen, leidt vaak tot scherpere prijzen. Bedrijven hebben ook de gewoonte bij iedere server een eigen opslagsysteem te kopen. Dat is niet efficiënt. Sommige systemen gebruiken de diskcapaciteit maar voor 10 tot 20 procent. In Windows- en Unix-omgevingen is het beheer bovendien vaak van onvoldoende niveau. Als er in die omgevingen een probleem is met de performance, is de eerste reactie: koop er maar wat opslag bij. De populariteit van het Windows-platform leidt eveneens tot de nodige verspilling. De mogelijkheden meerdere applicaties op één server te draaien, zijn nog beperkt. Veel softwareleveranciers stellen een eigen Windows-server daarom als voorwaarde voor ondersteuning. Dat resulteert in veel bedrijven tot een onhanteerbaar en onbeheersbaar park servers waarvan de capaciteit niet zelden maar voor 10 tot 20 procent benut wordt. Maatregelen zijn nodig en mogelijk, stelt Gartner. Belangrijkste is om de discipline bij het opstellen van investeringsplannen en bij de inkoopprocedures op peil te brengen. Daarnaast raadt Gartner een cultuuromslag aan waarbij managers ook een beloning krijgen als ze projecten signaleren die geen bijdrage zullen leveren aan de realisatie van de bedrijfsdoelstellingen. Uitstel is uit den boze, meent Gartner. 2002 Is dankzij de relatieve rust aan het IT-front hét jaar om maatregelen te nemen.