Overslaan en naar de inhoud gaan

HailStorm-visie slaat niet aan

.Net My Services werd iets meer dan een jaar geleden geannonceerd onder de codenaam HailStorm. Bill Gates noemde het bij die gelegenheid één van de hoekstenen van de.Net-strategie. Het initiatief moest invulling geven aan de consumentenkant van Microsofts internetgeoriënteerde strategie.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Met My Services kan de gebruiker zich als het ware een online-identiteit aanmeten. Door in te loggen bij Microsofts authenticatiedienst Passport kunnen consumenten overal ter wereld via ieder aan internet te koppelen apparaat toegang krijgen tot de diensten waar ze zich op geabonneerd hebben. Alle gegevens die ze uitwisselen met dienstenaanbieders – NAW-gegevens, betaalgegevens, interessegebieden en dergelijke – zouden ‘voor het gebruiksgemak’ centraal worden bijgehouden. Bedrijven zouden hun diensten in de vorm van web services via het Microsoft Network beschikbaar moeten maken. De gebruiker van My Services zou zich daardoor veel eenvoudiger over het net kunnen bewegen en tegelijk zouden bedrijven nieuwe diensten kunnen betrekken die veel beter gericht zijn op de doelgroep. “Deze innovatie brengt volgens ons de zelfverwezenlijking van personen op een nieuw niveau, creëert ongekende mogelijkheden voor de bedrijfstak en leidt een nieuwe golf van enthousiasme in”, orakelde Gates bij de annoncering. Het enthousiasme bleef het afgelopen jaar echter beperkt tot Microsoft zelf. Privacy-organisaties uitten direct grote bedenkingen, vanwege de centrale opslag van persoonlijke gegevens onder controle van één bedrijf met de bedenkelijke reputatie die Microsoft geniet bij het opleveren van veilige, inbraakvrije software. Maar ook het bedrijfsleven stond kennelijk niet te trappelen. Bij de annoncering van HailStorm had Microsoft vijf partners die diensten wilden ontwikkelen. En nu, een jaar later, heeft Microsoft nog precies dezelfde partners en ook dezelfde diensten als bij het begin. De reden? Bedrijven blijken niet gecharmeerd van een opzet waarbij de gegevens van hun klanten in handen komen van een ander bedrijf. Bovendien wantrouwen ze kennelijk Microsoft als beheerder van de centrale klantendatabase. Om de consumentkant van zijn.Net-strategie te redden gaat Microsoft nu de faciliteiten voor het bouwen én hosten van.Net-webdiensten als softwarepakket leveren. Bedrijven houden zo de controle over ‘hun’ klantgegevens.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in