Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Klaas Lameijer

Op de CES in Las Vegas was het weer eens duidelijk dat iedereen de weg kwijt is als het gaat om de vraag wat consumenten willen. Dat is op zich niet moeilijk: de consument wil alles, zonder ergens aan gebonden te zijn en graag gratis. Dus : any place, any time, op any device en met anyone!
Business
Shutterstock
Shutterstock

Maar om deze wens goed te vertalen, daar hebben de computer- en software-aanbieders het erg moeilijk mee. Want het antwoord van de meeste aanbieders is: alleen op mijn device, onder mijn voorwaarden en alleen mijn producten. Stuk voor stuk zijn ze op zoek naar het claimen en vasthouden van de consument in de eigen winkel. Velen komen met wat lijkt op een slap aftreksel van iTunes en iCloud. Naar het voorbeeld van het gezondste bedrijf ter wereld dat juist durft te kiezen en zelfs producten ontwikkelt die een regelrechte ‘aanval’ zijn op andere eigen producten: Apple. Zoals de succesvolle iPod concurreert met de iPhone en de iMac met de iPad. Wat een lef, maar vooral: wat een visie.

Na Apple komen de andere aanbieders, met Microsoft voorop, met de grootste ‘me too’– operatie ooit. Microsoft verandert in Metro-world. Alles met tile-navigatie. Op zich wat laat, maar een goede keuze als je weet dat alle schermen touchscreen gaan worden.

Maar dan gaat het fout

Er moet een Microsoft store komen waar mensen net zo graag heen gaan als naar de Apple store. Hier, in Los Angeles, heb je ‘South Coast Plaza’, het winkelcentrum met de hoogste omzet ter wereld. Microsoft heeft er een Microsoft store die, op de eigen medewerkers na, bijna altijd rustig is. En je raadt het al: om de hoek is de Apple store, altijd afgeladen vol. Reden? Gewoon heel simpel, omdat mensen graag naar een Apple store gaan om producten uit te proberen. En hoe graag Microsoft het ook zou willen: je kan consumenten niet dwingen je merk leuk of goed te vinden. Dat moet je zijn!

De old school marketeers hebben een aantal vooroorlogse concepten teruggevonden en komen met de volgende plannen.

Plan 1: Een ‘store-in-store’ in Best Buy, de grootste Amerikaanse computer-retailketen, voor $100 miljoen!! Vol met computers waarop alleen Microsoft producten draaien. Toegegeven, dit is briljant. Nou ja, van Best Buy dan natuurlijk.

Plan 2 is zo mogelijk nog naïever. We dwingen alle computerfabrikanten die Windows8 gebruiken alleen nog maar Microsoftproducten te gebruiken. Dus weg met Google, Norton en al die andere malware. Ze vergeten misschien even dat dit honderden miljoenen aan gemiste affiliate-opbrengsten zijn. Dus iedereen wacht rustig af tot het juiste moment komt om het te saboteren. Dat is een aanval die je niet kan winnen, alleen maar verliezen.

Schop old school marketeers op straat

Nee, vertrouw er nou gewoon op dat mensen jouw product graag willen hebben omdat het zo goed is, en laat die trucjes uit de vorige eeuw maar achterwege. Ze werken niet meer en als het wel werkt dan werkt het tegen je! Ik verheug me op een prachtig mooi Windows 8-product waar de wereld echt weer een stap mee vooruit gaat. Kom op Steve Ballmer, zet ‘m op en vertrouw op je eigen kracht - en schop die old school marketeers op straat!

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in