Overslaan en naar de inhoud gaan

Hotspots in overvloed, maar klanten blijven weg

De wankele perspectieven van draadloos internet buiten kantoor en woning kwamen naar voren op het eerste Hot Spot Wi­Fi Event, een door bureau Van Dusseldorp en Peter Kentie georganiseerde conferentie in Amsterdam. Kentie is initiatiefnemer van Hotspot.nl, een nieuwssite over dit fenomeen. Tekenend voor de opwinding die Wi­Fi veroorzaakt is dat het evenement 120 deelnemers trok, terwijl de op dezelfde locatie geplande Emerce Industry Day moest worden geannuleerd.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Onderzoeksbureau Forrester Research zette kort voor de conferentie een domper op de euforie door met sombere voorspellingen over de Wi­Fi­markt te komen. Volgens het onderzoeksbureau zijn de investeringen in openbare basisstations voor draadloos internet merendeels weggegooid geld. Het aantal gebruikers zal nooit toereikend zijn voor een rendabele exploitatie van deze hotspots._ Analist Godell verwacht dat slechts een fractie van alle bezitters van draagbare Wi­Fi­apparatuur ­ 53 miljoen notebooks en PDA’s in 2008 ­ geld over heeft voor het gebruik van hotspots. De exploitanten krijgen anderzijds wel te maken met hoge kosten om hun hotspot een breedbandaansluiting op internet te geven. "De business case voor publieke hotspots is onzeker", vindt ook organisator Peter Kentie. "Er is wel een potentieel voor zakelijke hotspots, maar voor de hand liggende partners zoals de Nederlandse Spoorwegen doen (nog) niet mee." KPN stak 1,5 miljoen euro in een meerderheidsbelang in Hubhop, pionier met de aanleg van hotspots. Directeur Boris Veldhuijzen van Zanten: "Het gebruik blijft nog achter bij onze voorspellingen. Er zijn locaties waar maandenlang niemand komt." Ook bij het door een reeks acquisities (Megabeam, Aervik) sterk gegroeide Swisscom Eurospot lopen gebruikers de deur niet plat. Directeur Frédéric Gastaldo: "Het gebruik van onze hotspots is nu heel beperkt, vrees ik. De gegevens van Forrester kloppen met de hypothesen van onze eigen business case. Eerdere verwachtingen waren opgeklopt." Volgens Gastaldo is toegang tot e­mail verreweg de belangrijkste drijfveer voor het gebruik van commerciële hotspots. Het sombere Forrester­rapport ten spijt constateert telecomspecialist Jaap van Till dat hotspots zich ‘verspreiden als een veenbrand’. Hij vraagt zich af of een sluitend bedrijfsplan wel zo nodig is voor de initiatieven van onderop voor draadloos internet, zoals die in Leiden, die Van Till als ‘neigbourhood area networks’ omschrijft. De toegang tot netwerken buiten die van de vaste provider (‘roaming’) is nog een heet hangijzer bij de doorbraak van hotspots. De gebruiker moet liefst overal op dezelfde manier kunnen inloggen en achteraf één rekening ontvangen van één aanbieder. In de gsm­wereld viel roaming vrij makkelijk te realiseren met contracten tussen een beperkt aantal netwerkoperators. In de Wi­Fi­wereld, met zijn tienduizenden hotspots, is dat model onhaalbaar. De oplossing is een soort ‘clearing house’ dat deze afspraken voor zijn rekening neemt, aldus Marco Vis van het bedrijf Picopoint, dat back­officefaciliteiten verzorgt voor wireless internet service providers (Wisps).

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in