Hotspots in overvloed, maar klanten blijven weg
Onderzoeksbureau Forrester Research zette kort voor de conferentie een domper op de euforie door met sombere voorspellingen over de WiFimarkt te komen. Volgens het onderzoeksbureau zijn de investeringen in openbare basisstations voor draadloos internet merendeels weggegooid geld. Het aantal gebruikers zal nooit toereikend zijn voor een rendabele exploitatie van deze hotspots._ Analist Godell verwacht dat slechts een fractie van alle bezitters van draagbare WiFiapparatuur 53 miljoen notebooks en PDA’s in 2008 geld over heeft voor het gebruik van hotspots. De exploitanten krijgen anderzijds wel te maken met hoge kosten om hun hotspot een breedbandaansluiting op internet te geven. "De business case voor publieke hotspots is onzeker", vindt ook organisator Peter Kentie. "Er is wel een potentieel voor zakelijke hotspots, maar voor de hand liggende partners zoals de Nederlandse Spoorwegen doen (nog) niet mee." KPN stak 1,5 miljoen euro in een meerderheidsbelang in Hubhop, pionier met de aanleg van hotspots. Directeur Boris Veldhuijzen van Zanten: "Het gebruik blijft nog achter bij onze voorspellingen. Er zijn locaties waar maandenlang niemand komt." Ook bij het door een reeks acquisities (Megabeam, Aervik) sterk gegroeide Swisscom Eurospot lopen gebruikers de deur niet plat. Directeur Frédéric Gastaldo: "Het gebruik van onze hotspots is nu heel beperkt, vrees ik. De gegevens van Forrester kloppen met de hypothesen van onze eigen business case. Eerdere verwachtingen waren opgeklopt." Volgens Gastaldo is toegang tot email verreweg de belangrijkste drijfveer voor het gebruik van commerciële hotspots. Het sombere Forresterrapport ten spijt constateert telecomspecialist Jaap van Till dat hotspots zich ‘verspreiden als een veenbrand’. Hij vraagt zich af of een sluitend bedrijfsplan wel zo nodig is voor de initiatieven van onderop voor draadloos internet, zoals die in Leiden, die Van Till als ‘neigbourhood area networks’ omschrijft. De toegang tot netwerken buiten die van de vaste provider (‘roaming’) is nog een heet hangijzer bij de doorbraak van hotspots. De gebruiker moet liefst overal op dezelfde manier kunnen inloggen en achteraf één rekening ontvangen van één aanbieder. In de gsmwereld viel roaming vrij makkelijk te realiseren met contracten tussen een beperkt aantal netwerkoperators. In de WiFiwereld, met zijn tienduizenden hotspots, is dat model onhaalbaar. De oplossing is een soort ‘clearing house’ dat deze afspraken voor zijn rekening neemt, aldus Marco Vis van het bedrijf Picopoint, dat backofficefaciliteiten verzorgt voor wireless internet service providers (Wisps).