Overslaan en naar de inhoud gaan

HP's ceo Whitman: 'Niet van plan om HP op te splitsen'

Er worden al geruime tijd vraagtekens gezet bij de synergie van de productlijnen die HP voert. Bovendien denken beleggers dat ze een bonus zouden incasseren als de meer profijtelijke onderdelen van HP hun eigen weg zouden gaan.
HP logo
© HP
HP

Wat profijtelijkheid betreft: er zijn inderdaad aanzienlijke verschillen. Bij de verkoop van pc-achtigen hield HP bijvoorbeeld na aftrek van de productiekosten maar 2,7 procent over van de omzet, en bij de IT-diensten voor grote bedrijven was dat maar 1,3 procent. Daartegenover staan de printerdivisie, met een operationele marge van 16,1 procent, de Enterprise-groep, die aan productie en verkoop van bedrijfs-IT 15,5 procent overhield, en de software met een marge van 17 procent. Het lijkt zeer waarschijnlijk dat de afzonderlijke business units van HP meer waard zijn dan de som der delen.

Grote verschillen in uitdagingen

Ook over de synergie valt te twisten. Concurrenten van HP hebben daar in het verleden andere keuzes in gemaakt. IBM heeft bijvoorbeeld zijn pc-tak en zijn printertak al jaren terug verkocht; de concentratie op de zakelijke toepassing van IT-systemen heeft het bedrijf geen kwaad gedaan. De cijfers van HP laten ook zien dat de consumentenmarkt en de zakelijke markt heel anders bewegen: bij de pc's zakte de omzet op de zakelijke markt bijvoorbeeld met 4 procent, en op de consumentenmarkt met 13 procent. Bij de printers was dat 6 en 13 procent.

Gokken op meerdere paarden heeft natuurlijk het voordeel dat een tegenvaller in de ene markt gecompenseerd kan worden door een meevaller in de andere. Maar het stelt directies ook voor de bijzondere uitdaging in het product- en dienstbeleid adequaat te reageren op vaak uiteenlopende trends. De pc-markt is bijvoorbeeld een heel concurrerende, waar de winstmarges sterk onder druk zullen blijven staan. Daar een rol blijven spelen vraagt een heel andere insteek dan succes boeken op de markt van IT-dienstverlening, of bij het leveren van IT-systemen aan de zakelijke markt. Beleggers en analisten zetten daarom vraagtekens bij de wijsheid van het willen bewerken van twee marktsegmenten die geregeerd worden door heel verschillende regels.

'Compleetheid aanbod is HP's troef'

Whitman heeft echter duidelijk geen boodschap aan dergelijke reserves. Volgens haar is het juist een voordeel dat HP 'computeren vanaf het rekencentrum tot aan het afzonderlijke apparaat als geen ander doorgrondt'. Daarnaast biedt HP's productportfolio een uitgelezen kans om te profiteren van de convergentietrend en HP te positioneren als dé IT-leverancier die de onderdelen van het steeds ingewikkelder IT-landschap kan samenbrengen, zei Whitman. En ten slotte geeft zijn aanwezigheid op alle fronten HP volgens haar ook een betere uitgangspositie om bedrijven te ondersteunen bij hun IT-beveiliging.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in