Overslaan en naar de inhoud gaan

HP tussen oude en nieuwe strategie

HP’s Business Protection voor het MKB is een medicijn voor nogal uiteenlopende kwalen. Voor virussen, spyware en spam heeft HP producten van Symantec in de aanbieding. Maar onder het programma vallen ook producten voor dataprotectie en continuïteit, zowel software als hardware. Business Protection moet data van kleine en middelgrote bedrijven beschermen tegen hackers, natuurrampen, terroristen en juridische claims onder de Europese Data Protectie Richtlijn of Sarbanes-Oxley.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Tijdens de onthulling in New York herinnert HP doorlopend aan 11 september en de tsunami van afgelopen jaarwisseling. Uit een recent onderzoek van de Universiteit van Texas blijkt dat 43 procent van bedrijven een ‘catastrofaal dataverlies’ niet meer te boven komen. Meer dan de helft is na twee jaar failliet. Wat de onderzoekers precies onder ‘catastrofaal’ verstaan zegt HP er niet bij. "Het is een wankele grens tussen paniekzaaien en informatie verstrekken", zegt Symantec’s Stefan Osthaus tijdens de presentatie in New York. Inderdaad. In hun drukwerk houden Symantec en HP het volgens het Europees marketinghoofd strikt informatief. "Op een gegeven moment moet je de boodschap over brengen", zegt Osthaus. "Ieder bedrijf krijgt in 24 uur gemiddeld 13,6 aanvallen te verduren. De statistieken liegen niet. Al heb je een kleine auto, riemen vast!" De presentatie komt een paar dagen na Mark Hurd’s publieke debuut als HP’s CEO. Zijn voorganger Carly Fiorina is in februari na vijf jaar zwalken aan de kant geschoven. Hurd presenteerde beter dan verwachte kwartaalcijfers, maar gaf toe dat de opslagdivisie onder de maat blijft presteren. Software en dienstverlening leden verlies. Hurd wil kosten snijden in opslag en de lucratieve printerdivisie. In dienstverlening zijn al ontslagen geweest. Meer banen zullen verdwijnen, in totaal mogelijk 15.000 volgens analisten. Hurd bezoekt managers en klanten om zich te oriënteren op HP’s nieuwe koers. "Mark is iemand die een pad kiest en daar niet van afwijkt", zegt Kevin Gilroy, HP’s topman voor het MKB. "Hij zal niet allerlei zijpaden inslaan, tenzij er een dramatische reden voor is." De meeste analisten verwachten geen radicale stappen, zoals een bekentenis dat de fusie met Compaq een vergissing was of een splitsing van het bedrijf. Waarschijnlijk zal Mark Hurd een laag profiel houden en zich concentreren op executie. Gilroy heeft twee gesprekken met Hurd gehad. "Mark begrijpt het MKB segment erg goed", zegt Gilroy. "Hij staat volledig achter MKB." Meer dan Carly Fiorina? "Dat is nu verleden tijd. Het gaat om het nieuwe HP, Mark Hurd en waar we naartoe gaan." Het Business Protection-programma voor het MKB valt volgens Gilroy nog onder de oude strategie. "Het is moeilijk een lijn te trekken waar de oude strategie eindigt en de nieuwe begint", zegt hij. Europees programmahoofd Jan Iversen zegt dat Business Protection volledig uit de MKB-groep binnen het bedrijf is voortgekomen. "Carly was er nog toen het begon", zegt Iversen, "maar het is niet haar strategie." Fiorina heeft wel een jaar geleden de verschuiving ingezet van productlanceringen naar lanceringen voor marktsegmenten vanuit de klant gezien. In zijn productlanceringen richtte HP zich tot nu toe meer op enterprise dan op het MKB. "Correct", aldus Iversen. "Is het niet geweldig dat we kunnen veranderen? Het is absoluut een verandering naar meer een focus op het MKB. We hebben nu een MKB-organisatie met ruimte voor initiatieven." Het MKB is geen nieuwe markt voor HP. Bijna eenderde van HP’s totale omzet, ofwel 25 miljard dollar, komt uit die sector. In Europa zijn 22 miljoen kleine en middelgrote bedrijven volgens HP. Daar werken 140 miljoen mensen, zestig procent van alle werkgelegenheid in Europa. De IT-uitgaven in het MKB groeien momenteel sneller dan in grote ondernemingen. "Hurd ziet het MKB als een groeikans voor HP", Gilroy. "Niet alleen in het westen maar ook in opkomende landen als Brazilië, China, India. Analisten schatten de groei in MKB op acht procent. Sommigen zeggen 20 procent. Wij houden het op 11 of 12 procent. Dat is 2,5 tot 3 miljard op een business van 25 miljard." HP’s omzetgroei in Europa, het Midden-Oosten en Afrika was het afgelopen kwartaal 10 procent, tegen 4 procent in Amerika. Het euro-effect verklaart het grootste deel van het verschil. Beveiliging en continuïteit blijken uit marktonderzoek topprioriteiten voor het MKB. "Er is een duidelijke vraag", weet Gilroy. Maar is dat het nieuwe HP? Een dozenschuiver die zonder eigenwaarde achter iedere klantvraag aanholt? Gilroy erkent dat Business Protection op standaardproducten is gebouwd. "Maar we hebben daar diensten omheen ontwikkeld en een sublieme ervaring na de verkoop." Kleinere bedrijven willen volgens Gilroy een geïntegreerd productaanbod met één aanspreekpunt. Sinds 2003 werkt HP met Symantec, Microsoft, Alcatel en Intel samen in het European SME Forum. "HP heeft een aantal kerncompetenties", zegt Symantec’s Stefan Osthaus, "maar het MKB heeft bredere eisen. Je zult nergens anders in de industrie een vergelijkbare alliantie vinden. We duiken er niet zomaar in op een tactische, ad hoc manier. We ontwikkelen de producten samen. Daarin zit onze toegevoegde waarde."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in