Overslaan en naar de inhoud gaan

HPmarktleider in consumenten-pc’s

Hewlett-Packard (HP) heeft in het laatste kwartaal van 2001 voor het eerst de toppositie bereikt in de wereldwijde markt voor consumentencomputers. Terwijl de totale markt voor consumenten-pc’s inkromp met ruim 6 procent, wist HP zijn omzet in dit segment met 40 procent te laten stijgen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Daarmee komt het marktaandeel op 10,6 procent, aldus marktonderzoeker IDC. Dat heeft het bedrijf volgens IDC te danken aan zijn aantrekkelijke bundelaanbiedingen en aan een sterk beleid op het gebied van winkelverkoop. Ook profiteerde HP ervan dat Gateway zich terugtrok uit de Europese markt. Tweede en derde wereldwijd zijn respectievelijk Compaq en Dell, met marktaandelen van 9,1 en 8,9 procent. In Nederland wist HP in het vierde kwartaal een groei te bewerkstelligen van 40 procent, waardoor het marktaandeel steeg tot 16,3 procent. Daarmee passeerde het bedrijf Compaq moeiteloos. De winst van HPis des te opmerkelijker, omdat het pas anderhalf jaar meespeelt op de Nederlandse consumenten-pc-markt. Marktleider Packard Bell Nec moest fors inleveren, ruim 50 procent, en kwam daarmee op een aandeel van circa 20 procent. H. Schinkel, topman van de Nederlandse vestiging, wijt de daling aan de malheur in de markt. “En aan onszelf, want wij hadden geen low end-notebooks, terwijl dat juist nog een heel goede markt is. Die hebben we nu wel.” Compaq is de derde leverancier in Nederland met een marktaandeel van ruim 14 procent.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in