Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT~Office Voorwaarden: Commerciële keuzes

Vooral onderwerpen van commerciële aard zijn in de nieuwe voorwaarden slechts beperkt geregeld. De leverancier zal, vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid, keuzes moeten maken.
Business
Shutterstock
Shutterstock

PrijzenEen belangrijk onderdeel van iedere ICT-transactie is uiteraard de prijsstelling. Vanzelfsprekend bepaalt de leverancier zelf, al dan niet na overleg of onderhandeling met de opdrachtgever, welke prijzen en tarieven hij voor zijn producten en diensten offreert. De ICT~Office Voorwaarden treden daar niet in. Ook geven de nieuwe branchevoorwaarden geen concrete regels over de hoogte van de periodieke aanpassingen van tarieven. Zo staat in de voorwaarden geen verwijzing naar een bepaald indexcijfer van het CBS. De reden daarvan is eenvoudig: de mededingingswetgeving verbiedt het brancheorganisaties om sturend op te treden ten aanzien van prijsaanpassingen. De ICT-leverancier moet op dit punt zijn eigen commerciële keuzes maken.BetalenHetzelfde geldt voor de betalingstermijn. De vraag of de klant zijn rekening onmiddellijk, binnen veertien dagen of bijvoorbeeld binnen drie maanden na de factuurdatum moet betalen, is een vraag van commerciële aard. De Nederlandse Mededingingsautoriteit stelt zich op het standpunt dat ook die keuze aan de marktpartijen moet worden overgelaten. Betalingstermijnen zijn immers instrumenten in de concurrentiestrijd. In verband daarmee schrijven de ICT~Office Voorwaarden geen exacte betalingstermijn voor. Een leverancier die gebruikmaakt van de nieuwe branchevoorwaarden, doet er daarom verstandig aan met zijn klanten een passende termijn van betaling af te spreken. ResellersEen bijzonder punt van commerciële aandacht is de positie van ‘resellers’. Zij kopen producten en diensten in bij een toeleverancier en leveren deze door aan hun afnemers. De reseller zit midden in de keten. Een klassiek risico is dan ook dat de voorwaarden waaronder de reseller zijn spullen inkoopt, niet goed aansluiten bij de voorwaarden waaronder hij vervolgens aan afnemers doorlevert. Zo kunnen er bijvoorbeeld aanzienlijke verschillen zitten in de garantieregeling die een reseller van zijn toeleverancier krijgt en die welke hij aan zijn klanten geeft. Resellers en soortgelijke tussenschakels in de branche moeten, in het kader van hun commerciële beleid, extra aandacht geven aan een juiste afstemming tussen inkoop- en verkoopvoorwaarden. Om die afstemming te faciliteren, geven de ICT~Office Voorwaarden een kaderregeling. Als een reseller van hardware of software dat wenst, kan hij, zo zeggen de ICT~Office Voorwaarden, de leveringsvoorwaarden van zijn toeleverancier aan zijn klanten opleggen. Op deze manier voorkomen de nieuwe branchevoorwaarden dat de reseller ‘bekneld’ raakt tussen inkoop- en verkoopvoorwaarden.Meer info: www.ictoffice.nl/voorwaarden

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in