ICTpersoneel werkt steeds meer over
De hoge werkdruk is volgens TNO de belangrijkste reden voor het overwerken. "Dat verbaast mij niet. De ICTsector kenmerkt zich al jaren door een hoge werkdruk en veel overwerkuren", reageert Gerard van Hees van FNV Bondgenoten. "De werkdruk is nu nog groter, omdat veel ICTbedrijven volgens het Angelsaksische ‘headcount’model opereren. Bedrijven krijgen van het hoofdkantoor te horen: ‘wereldwijd moet er zoveel procent uit, dus ook bij jullie’. Met als gevolg dat minder mensen vaak dezelfde hoeveelheid werk moeten doen. Daarnaast zetten veel mensen nu een extra stapje uit angst voor ontslag", weet Van Hees. Cap Gemini Ernst & Young probeert overwerk binnen acceptabele grenzen te houden, zegt HRM directeur Henk Wesselo. "Wij monitoren regelmatig of de balans werkprivé nog in orde is. Als mensen aangeven het te druk te hebben, zoeken we een oplossing. Bijvoorbeeld met personele ondersteuning of een cursus timemanagement." Overwerk heeft volgens TNO ook met motivatie te maken: hoe meer hart de werknemer voor de zaak heeft, hoe moeilijker hij er is weg te slaan. "Werken in de ICT is een dynamisch gebeuren. Dat trekt een bepaald type personeel aan. Gedreven mensen klagen eerder en ervaren meer stress als ze te weinig te doen hebben dan als de werkdruk hoog is", aldus Wesselo. Uit de laatste interne enquête bleek 5 procent van het CGE&Ypersoneel de werkdruk te hoog te vinden. Overuren worden bij CGE&Y niet uitbetaald, maar kunnen gecompenseerd worden. Dat is ook bij LogicaCMG het geval. "We betalen de overuren niet uit, omdat dat overwerken alleen maar stimuleert. Het is ook in ons eigen belang dat fanatieke overwerkers zo veel mogelijk afgeremd worden, want structureel overwerk schaadt de gezondheid", zegt Menzo de Muinck Keizer van LogicaCMG. Vakbondsbestuurder Van Hees ziet nog een reden: "Bij overwerk gaat het om duurbetaalde uren. Dat kunnen en willen veel bedrijven momenteel niet ophoesten." Om te voorkomen dat werknemers de regeling misbruiken om snel extra vakantiedagen op te bouwen, mogen zij bij LogicaCMG maximaal één overwerkuur per werkdag schrijven. Overigens was LogicaCMG wegens ‘kostenbesparing en omzetverhoging’ van plan tijdelijk een compensatieurenverbod af te kondigen. De Muinck Keizer: "Na overleg met de OR’s is besloten dit niet af te kondigen. Overigens wordt iedereen gevraagd wel zorgvuldig met kosten en compensatieuren om te gaan." Wat vindt u van overwerk in de ICTbranche? Reageer op www.automatiseringgids.nl.