ICT snelt rampenbestrijders te hulp
ICTtoepassing ICT en telecom worden steeds vaker toegepast in de zwaailichtensector, zo blijkt op de vakbeurs. Dat valt onder andere af te lezen aan de aanwezigheid van ICTbedrijven als Bull, Getronics, Ordina en RAM Mobile Data. Dat laatste bedrijf maakte het spraak en datanetwerk Mobitex, waarmee de 1100 auto’s van de Wegenwacht in verbinding staan met de centrale. Ook de bergingsbranche kent zo’n specifieke ICTtoepassing blijkt buiten bij een stand. "De contacten tussen alarmcentrale en berger vinden in de meeste gevallen telefonisch plaats", zegt Remco de Bruijn van Promatie Software. Dat is volgens hem niet efficiënt. Met het DataExesysteem van zijn bedrijf vindt de communicatie tussen berger en alarmcentrale via email, HTML en XML plaats. Dat werkt volgens De Bruijn beter omdat het het telefonisch contact beperkt en de administratie vereenvoudigt. Wel is het volgens De Bruijn zo dat bij sommige alarmcentrales de email in een database moet worden overgetypt. Automatiseerders lijken dan ook voorlopig onder de pannen in de bergingsbranche. Als een licht briesje de rook van een van de vele brandweeroefeningen heeft verdreven, nemen drie in Tshirt en spijkerbroek geklede hulpverleners plaats op een buitenterras. Salesmanager Ronald Olie van Call Max voegt zich in gestreept zwart pak spoedig bij hen. Semafoonnetwerk "Als er een ramp is in de Botlek worden de hulpdiensten door ons gealarmeerd", zegt Olie tegen de duidelijk geïmponeerde beursbezoekers. Het is zijn derde werkdag bij Call Max, dat in afwachting van het C2000netwerk hulpdiensten via een van Deutsche Telekom overgenomen semafoonnetwerk laat communiceren. "Dat netwerk is nooit overbelast", verzekert Olie. Zeker niet sinds buzzers en pagers door mobieltjes met SMS grotendeels uit het straatbeeld en van het semafoonnetwerk werden verdreven. Als C2000 er naar verwachting volgend jaar is, heeft Call Max nog de klandizie van NS Reizigers en bedrijfshulpverleners over, zo verwacht Olie. _Marinus Blangé, werkzaam bij TNO Telecom, toont in de beurshal een demo van een applicatie waarmee de brandweer op een elektronische plattegrond met iconen kan aangeven waar bijvoorbeeld de vluchtwegen en brandkranen in een brandend object zijn. De informatie wordt met spraaktechnologie in de plattegrond gezet en kan via een draadloos netwerk door hulpverleners op pc’s, notebooks en displays in helmen worden geraadpleegd. Middleware TNO zoekt een industriële partner om het systeem over een paar jaar op de markt te brengen. Die tijd is nodig om voor de brandweer geschikte hardware te ontwikkelen en om de middleware te selecteren waarmee de randapparaten met elkaar kunnen communiceren. Voor de demonstratieversie gebruikt TNO Jini als middleware. Buiten vergapen beursbezoekers zich inmiddels aan de Crashtender EOne Titan HPR 8x8G Series. Een brandweerauto die qua vormgeving niet zou misstaan in de serie Thunderbirds. Hij weegt 41.413 kilo, heeft 1005 PK vermogen en accelereert van 0 naar 80 kilometer per uur in 26 seconden, zo blijkt uit informatie op een bord. De zeCrashtender EOne Titan HPR 8x8G Series toont aan dat de technische ontwikkeling in de rampenbestrijding sinds de Ahrens Fox oldtimer niet stil heeft gestaan. Ook op ICTgebied beginnen de rampenbestrijders zich te wapenen, zo bleek tijdens de vakbeurs Rampenbestrijding 2003. foto: beeldredaktie/raphael drent