ICTstudenten keren branche de rug toe
Van de ondervraagde studenten verwacht meer dan de helft (55 %) dat het arbeidsklimaat in de ICTsector zich dit jaar ongunstig blijft ontwikkelen. Dat was vorig jaar nog 19 procent. Slechts 10 procent van de ondervraagde studenten verwacht een gunstige ontwikkeling in het arbeidsklimaat binnen de ICTsector te zien. Ook meer dan de helft (54 procent) van de ICTprofessionals ziet het arbeidsklimaat de komende tijd verder verslechteren. Dat percentage bedroeg een jaar eerder nog vijfentwintig. Getronics behoudt de koppositie als ‘spontaan bekendste ICTbedrijf’ onder studenten en professionals. Volgens de onderzoekers ‘dankt’ Getronics die positie aan de stroom negatieve (financiële) berichten over de onderneming van de afgelopen tijd. Imago aangetast De publiciteit rond het ontslag van bankzitters op grond van bijlage B van het Ontslagbesluit heeft het imago van LogicaCMG onder de respondenten danig aangetast. Het imago van Oracle heeft het minst te lijden gehad van negatieve publiciteit, zo blijkt uit het onderzoek. Toch zijn de ICTdienstverleners nagenoeg uit de top tien van meest gewaardeerde ICTwerkgevers verdwenen. IBM, dat de helft van zijn omzet uit dienstverlening haalt, staat op de zevende plaats en is daarmee de enige in de top tien. De overheid staat op één en krijgt van de professionals het cijfer 7,5. De Belastingdienst staat op twee en krijgt een 7,4. De banken doen het nog steeds goed als werkgever in de ogen van professionals. In de top tien staan drie grote banken: Rabobank en ABN Amro op twee en drie, ING op negen. Sun en HP staan op vijf en zes, Microsoft staat op de achtste plaats en krijgt als cijfer een 6,9. Opvallende nieuwkomer in het rijtje van gewaardeerde ICTwerkgevers is Defensie Telematica Organisatie (DTO). De belangstelling van ICTwerkgevers voor het imagoonderzoek van Blauw Research is nagenoeg verdwenen. Dat komt volgens Jos Vink van Blauw Research enerzijds door de druk op de kosten van ICTwerkgevers. "Anderzijds zien we dat de werkgevers zich niet meer lijken te interesseren voor het imago dat ze hebben op de arbeidsmarkt. We merken het ook in de onderzoeken naar tevredenheid onder werknemers. Ook daarvoor is minder belangstelling onder ICTwerkgevers. Ik heb iemand horen zeggen: ‘medewerkerstevredenheid? Ze mogen blij zijn dat ze een baan hebben’." In de afgelopen periode hebben ICTwerkgevers relatief weinig imagocampagnes gedaan. Dat is voor werkgevers reden om te zeggen dat de imagoeffecten niet gemeten hoeven te worden. Volgens Vink is een advertentie maar één van de manieren waarop een bedrijf met de markt communiceert. "Natuurlijk begrijp ik het budgetargument, maar je moet niet vergeten dat ook communicatie over ontslagrondes, rechtszaken en financiële prestaties de ICT’ers bereikt en dat heeft ook effect op het imago en daarmee op de voorkeurspositie."