Overslaan en naar de inhoud gaan

Inkopen via web heeft weinig effect voor bedrijven

Bedrijven hebben maar weinig voordeel bij hun inkoop via Internet. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder 407 bedrijven, uitgevoerd door de National Association of Purchasing Management (NAPM) en Forrester Research. Online inkopen verandert weinig in het inkoopproces en levert een beperkt kostenvoordeel op.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Van de ondervraagde bedrijven zegt 6,3 procent dat het direct online inkopen grote veranderingen in het inkoopproces teweeg heeft gebracht. Van de bedrijven die zijn overgestapt naar Internet voor hun inkopen, zegt 26,1 procent dat het een besparing heeft opgeleverd. Dat is een terugloop van het percentage van 26,6 procent die in het vorige kwartaal werd gerapporteerd. Fabrikanten, die volgens Forrester het meeste nadeel hebben van de afkoelende Amerikaanse economie, hebben de grootste problemen bij het online inkopen, zegt Bruce Temkin, analist van Forrester. "Fabrikanten schijnen een probleem met leveranciers te hebben. Hun online activiteiten zijn dit kwartaal teruggelopen naar 40 procent, van de 54 procent in het vorige kwartaal." (cna)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in