Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovatie als antwoord op de recessie

In de jaren zeventig van de vorige eeuw besloot de regering van Taiwan dat het roer om moest. Het toen nog erg op de agrarische sector gerichte eiland moest zich gaan focusseren op de hightechindustrie en dan met name op ICT. De omslag had beslist succes: inmiddels produceren Taiwanese fabrikanten 93 procent van alle moederborden. De bevolking van Taipei lijkt nogal van computers en gadgets te houden.
Business
Shutterstock
Shutterstock

In het hart van de stad bevinden zich uitgebreide (soms overdekte) markten waar de modernste apparatuur gekocht kan worden. Het is er tot ’s avonds laat extreem druk.

Toch ontkomt ook Taiwan niet aan de wereldwijde recessie, het land is immers sterk afhankelijk van de export en derhalve zeer gevoelig voor schommelingen in de wereldeconomie. De bedrijven die we onlangs op het eiland bezochten, gaan op verschillende manier met de uitdagingen om. Toen we de CEO van Asus, Jerry Shen, vroegen of het bedrijf last had van de economische situatie, stelde hij in eerste instantie last te hebben van “slapend management”, om er vervolgens op serieuzere toon aan toe te voegen dat het “nu vooral een kwestie is van snel reageren op de markt met nieuwe producten.”

Asus is de uitvinder van de netbook, de minischootcomputer die ongekend populair is en nu door vele fabrikanten wordt aangeboden. Volgens Shen is overigens de ergste economische ellende voorbij, maar gaat het herstel stap voor stap en continent na continent. “De markt in China groeit alweer. Oost-Europa, toch lange tijd een groeimotor, is er daarentegen nog steeds dramatisch aan toe.” De topman geeft aan dat de prijserosie bij pc’s en notebooks door de crisis werd verdiept, maar op korte termijn zal stoppen. “De prijzen van onderdelen zullen op korte termijn gaan stijgen door schaarste.” Shen wil Asus steeds meer positioneren als merk in een hoger prijssegment, “te vergelijken met Apple of Sony”. Daarmee zou een hogere prijs te handhaven zijn. “We hebben daarnaast goede verwachtingen van Windows 7. Het product is in elk geval beter dan Vista.”

Zijn collega Conway Lee, van BenQ, richt zich naar eigen zeggen met de (consumenten)producten op “betaalbaar cool” en “pocketable” (klein en draagbaar). Niet te dure producten in combinatie met vlot design. “Marketing is inmiddels ook in onze branche extreem belangrijk geworden. Denk aan de iPhone: het is beslist geen revolutionair product, maar de marketing erom heen is dat wel.” BenQ groeide sterk in de markt van projectoren en claimt daarin inmiddels een tweede positie, na Epson. Tony Tsao van D-Link maakt zichzelf niet te veel illusies tijdens een recessie. “Je kunt het niet ontvluchten. Het is wachten en stil zitten. Je moet trachten te overleven.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in