Intranet nog steeds in prikbordfase
Nog eens dertig procent van de organisaties overweegt de invoering van een intranet.
De belangrijkste functie van de gerealiseerde intranetten blijkt momenteel het verspreiden van nieuwsberichten en mededelingen (operationeel in 84 procent van de gevallen). Verder is er op de intranetten informatie te vinden die nodig is voor het uitvoeren van het werk (75 procent), over het strategisch beleid van de organisatie (69 procent), arbeidsvoorwaarden (64 procent) en nieuwe projecten (60 procent). Het feitelijke gebruik van deze mogelijkheden varieert van 76 procent (nieuwsberichten) tot 61 procent (strategisch beleid).
Als het gaat om ‘kennisdelingstoepassingen’, zoals Twynstra ze noemt, zijn de intranetten al minder vooruitstrevend. Een elektronische ‘wie-is-wie’ en informatie over andere bedrijfsonderdelen zijn in driekwart van de gevallen wel aanwezig. Maar op slechts 29 procent van de intranetten is het mogelijk te zien wie er binnen de organisatie beschikt over bepaalde kennis en ervaring. Als die mogelijkheid er is, wordt hij nu in 55 procent van de gevallen gebruikt, tegen 33 procent in 1999.