Overslaan en naar de inhoud gaan

IP-telefonie breekt in 2006 door

Voice over IP en IP Telephony worden vanaf 2004 gebruikt. De echte doorbraak vindt echter dit jaar plaats. Overigens is het onderscheid tussen VoIP en IP telephony lang niet altijd duidelijk.
Dit blijkt uit onderzoek dan MarketCap onlangs heeft uitgevoerd in samenwerking met Priority Telecom.

Penetratie VoIP & IP Telephony boven 20 procent
Het huidige gebruik van IP Telephony is bij bedrijven en instellingen met 50 of meer werknemers overall bijna 19 procent.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Voice over IP wordt bij bijna 17 procent gebruikt en wanneer beide toepassingen worden gemeten dan is de totale penetratie ruim 20 procent. Veel bedrijven maken dus gebruik van beide toepassingen. Binnen de publieke sector wordt het meeste gebruik gemaakt van VoIP en IP-Telephony. Naar werknemers-aantallen bezien zijn het vooral de grotere bedrijven en instellingen welke deze nieuwe technieken geadopteerd hebben.

Echte acceptatie vanaf 2004
De acceptatie van spraak over datacommunicatielijnen als volwaardige oplossing is vanaf 2004 gaande. Grote bedrijven gingen ‘om’ in 2005. Naar de verschillende sectoren bezien zijn het vooral vestigingen uit de zakelijke dienstverlening en de financiële wereld welke gestart zijn met VoIP en/of IP-Telephony oplossingen in het jaar 2005. Opvallend is dat binnen de financiële wereld ook een relatief grote groep vestigingen (16,5 procent) aangeeft al in 2000 of daarvoor de eerste poort in relatie tot VoIP en/of IP-Telephony in gebruik te hebben genomen. Deze groep ‘early adopters’ is ook relatief groot binnen de sector ICT & utilities. Dit is echter minder opvallend omdat het voor dergelijke bedrijven in veel gevallen onderdeel uitmaakt van hun eigen business en zij op de hoogte dienen te blijven van de nieuwste technieken en ontwikkelingen. Naar werknemersgrootte zijn het vooral de kleinere vestigingen met 50 tot 100 werknemers welke tot de ‘early adopters’ gerekend kunnen worden.

Kostenreductie
De belangrijkste reden voor een overstap naar VoIP en/of IP-Telephony is voor huidige gebruikers van VoIP en/of IP-Tele‑ phony het kostenvoordeel geweest. Overall geeft meer dan 40 procent van de vestigingen aan dat het verlagen van de kosten de belangrijkste reden voor de overstap is geweest. Het verhogen van de functionaliteit en flexibiliteit komen op de plaatsen twee en drie. Naar de verschillende sectoren kijkend woog het kostenvoordeel met name zwaar binnen de financiële dienstverlening, handel en transport en de bouw en industrie. Binnen de sector handel en transport valt daarnaast op dat naast het kosten voordeel ook vaak een verhuizing c.q. bouw van een nieuwe vestiging aanleiding was voor een overstap richting VoIP en/of IP-Telephony.
Binnen de sector ICT & utilities wordt naast het kostenvoordeel en de verhoogde flexibiliteit ook door bijna één op de drie vestigingen een andere reden aangevoerd.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in