Overslaan en naar de inhoud gaan

Jaar van de waarheid

Slechts 9,95 euro kost een maandabonnement voor vaste telefonie bij Rits tele.com. Gesprekken in heel Nederland kunnen tegen lokaal tarief gevoerd worden, en Rits­abonnees kunnen elkaar zelfs gratis bellen. Dat alles, zo zegt directeur Ytsen Kooistra trots, omdat de wijkcentrales van KPN worden ontzien en Rits aan het voormalige staatsbedrijf geen interconnectietarieven hoeft te betalen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Bellen gebeurt via internet, met een normaal telefoontoestel en een soort modem. Het spraakverkeer gaat in Amsterdam via de eigen centrale van Rits tele.com gewoon het reguliere telefoonnet weer op en vandaar dat Rits­abonnees ieder gewenst telefoonnummer kunnen bellen en zij op hun beurt ook gebeld kunnen worden. Voorwaarde is wel dat zij over een breedbandinternetaansluiting beschikken: ADSL, kabel of glasvezel (‘fiber to the home’). Rits tele.com heeft met de nieuwe dienst een Europese primeur. Alleen in Korea en de VS worden soortgelijke diensten aangeboden. "Bellen via internet met een pc is niet zo bijzonder meer, maar bellen met een normaal toestel via internet is nog steeds uniek", aldus Kooistra. Rits tele.com begon drie jaar geleden met het aanbieden van gratis belminuten aan consumenten. Die konden via hun pc (waarop een microfoon en hoofdtelefoon was aangesloten) een gesprek voeren met vrienden of familie in binnen­ en buitenland. Gedurende en na afloop van het gesprek verschenen reclameboodschappen op het computerscherm, veelal afgestemd op het profiel van de gebruiker. Kooistra: "De respons was erg hoog en de adverteerders waren dan ook erg tevreden." Maar gedurende 2001 liepen de advertenties al terug met als klap op de vuurpijl de aanslagen van 11 september. "De dag erna haakten nog enkele grote adverteerders af", aldus Kooistra. "We moesten onze gebruikers toen wel kosten in rekening te brengen, onder meer in de vorm van prepaidabonnementen." Van de oorspronkelijke 250 duizend geregistreerde gebruikers bleven slechts enkele duizenden over. Wel werd een kastje geïntroduceerd waarmee gebruikers via een normaal analoog toestel konden bellen. Om een verbinding tot stand te kunnen brengen, moest dat apparaat echter wel aan de USB­poort van de pc worden gekoppeld. Met het nieuwe kastje, ontwikkeld door het Zuid­Koreaanse bedrijf AddPac, zijn abonnees niet langer voor een verbinding aangewezen op de pc. Het apparaat, dat al via de eigen website van Rits tele.com wordt verkocht en vanaf april via BelCompany en via internetproviders zal worden aangeboden, kost de gebruiker 149 euro, maar daar staan wel aanzienlijk lagere gesprekskosten tegenover. Kooistra zegt niet concurrentie aan te willen gaan met de carrier­selectbedrijven. "We zijn hooguit een paar eurocent goedkoper, voor dat verschil zeg je je bestaande leverancier niet op." Als mensen willen overstappen op Rits is dat volgens Kooistra omdat de abonnees elkaar gratis kunnen bellen, en dat is vooral aantrekkelijk voor familieleden en vrienden die vaak met elkaar willen telefoneren. Kooistra: "90 procent van de telefoonuitgaven van consumenten heeft betrekking op een stuk of tien nummers." De nieuwe dienst kan volgens Kooistra ook interessant zijn voor bedrijven met verschillende vestigingen, die hoeven dan niet meer te investeren in een aparte telefonie­infrastructuur. Ook thuiswerkers kunnen ervan profiteren. Die gebruiken nu nog vaak hun mobiele telefoon om naar kantoor te bellen. Abonnees kunnen zelfs hun bestaande telefoonnummer aan Rits overdragen, zodat ze niet meer vastzitten aan het abonnement van KPN. Op dit moment is dat alleen nog niet mogelijk met abonnees van de ADSL­dienst MxStream van KPN. KPN vraagt aan internetaanbieders namelijk méér geld voor ontbundelde toegang zonder telefonie dan voor ontbundelde toegang mét telefonie. Kooistra heeft samen met een aantal andere partijen waaronder Cistron hierover een klacht ingediend bij toezichthouder Opta. "We vinden dat op deze manier de internettoegang wordt gesubsidieerd door de telefoniedienst", zegt Kooistra. "Het is vreemd dat een internetaanbieder meer dan het dubbele moet betalen wanneer zijn klanten minder afnemen van KPN Telecom." Het is overigens nog niet duidelijk of Opta kan ingrijpen, hoewel volgens Kooistra de toezichthouder ‘begrip heeft voor onze situatie’. Vooralsnog adviseert Rits tele.com dan ook een combinatie met andere ADSL­aanbieders zoals BBNed of het gebruik van kabel. De gebruiker moet zich dan wel realiseren dat hij voor communicatie volledig afhankelijk is van internet. Bij een ADSL­ of kabelstoring kan er niet gebeld worden, ook niet om die storing te melden. Ook moet Kooistra toegeven dat in de avonduren sommige breedbandverbindingen niet geschikt zijn om fatsoenlijk te surfen en dus ook niet geschikt zijn om over te bellen. Kooistra: "Gelukkig voldoet het gros van de breedbandaansluitingen aan onze eisen."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in