Jet-Net: Zelf ervaren hoe leuk beta is
"Jongeren hebben vaak verkeerde ideeën van wat je met technische studies kan doen", merkte Wilma van Es, coördinator Jet-Net bij Philips Research. "Ik zeg altijd tegen scholen: stuur alsjeblieft de twijfelaars!" Philips neemt Jet-Net heel serieus, vertelt Emile Aarts wetenschappelijk directeur bij Philips Research: "Veel medewerkers werken mee aan het project en dit jaar hebben we bij Philips Nederland al ruim vierduizend leerlingen bereikt." In het echt De scholieren moeten vooral veel dóen op de Materiaalkundedag, dus na een korte uitleg over digitaal papier, suspensie, deeltjes met een lading en antiklontermethodes, gaan de leerlingen in kleine groepjes zelf aan de slag. Met een pipetje, met een microscoop, met een elektrisch veld en natuurlijk de witte labjassen en grote brillen, net als in het echt. "Dit pipet is anders dan jullie op school gebruiken", legt Patrick Baesjou uit aan de vijf jongens en het meisje die meedoen aan zijn workshop. "Dus let goed op hoe je hem moet gebruiken." De derdeklassers luisteren naar zijn uitleg. Daarna pakken ze zelf een pipet en met aanwijzingen van klasgenoten zuigen ze wat vloeistof op. "Heel goed!" Normaal is Baesjou onderzoeker bij Philips, ongeveer één keer per jaar legt hij aan scholieren uit wat hij zoal voor werk doet. Nu bekijken de scholieren welke suspensie (uit flesje A, B of C) het beste gebruikt kan worden in een e-reader, zeg maar digitaal papier. "Het is grappig om te zien hoe de leerlingen reageren", vindt Beasjou. "Hopelijk begrijpen ze het allemaal." Zelf wist hij op de middelbare school al dat hij de bètakant op wilde: "Ik vond eigenlijk alle bètavakken leuk en scheikunde sprong daar bovenuit", vertelt hij. "En ik had ook al een goed idee wat ik met scheikunde kon doen." Dat hij bij Philips aan de slag zou gaan had de scheikundige echter niet verwacht "Maar toen ik met een recruiter van Philips in gesprek kwam, bleek dat er ook bij research volop chemisch werk gedaan werd." "Uit onderzoek blijkt dat bètadocenten op middelbare scholen bij drie zaken hulp kunnen gebruiken", weet wetenschappelijk directeur Aarts. "Bij het lesmateriaal, bij het profielwerkstuk en bij de profiel- en beroepsoriëntatie. Daarom organiseren wij langs die drie lijnen onze activiteiten. We gaan bij scholen langs en we nodigen scholieren uit op de campus. Zo hebben we in het verleden Pieter van den Hoogenband hier gehad. In aanloop naar de Spelen van 2004 keken we met onderwatercamera naar zijn start- en keerpunt en hebben dat geperfectioneerd. Wij zeiden hier, met een knipoog natuurlijk, dat hij dankzij Philips van Ian Thorpe heeft gewonnen. Pieter vertelde aan scholieren over de techniek waarmee hij zijn tijd heeft kunnen verbeteren." "Waarom hebben jullie een Sony camera?", vraagt een scholier verbaasd. Patrick Baesjou schiet in de lach en legt uit dat ze soms ook iets van de concurrent gebruiken. Daarna vraagt hij aan de groep: "Als we digitaal papier in kleur willen, welke suspensie kunnen we dan het beste gebruiken voor het scherm? Welke suspensie doet het meest wat wij willen?" De kinderen overleggen even en zijn het dan over antwoord eens. Vloeistof C reageert het best. "Heel goed!" complimenteert Baesjou. Veel geleerd De veertienjarige Adriaan zit op het Christiaan Huygenscollege in Eindhoven. Hij vond techniek al leuk. "Ik haal de hoogste cijfers bij dat soort vakken en ik kies ook het profiel Natuur en Techniek. Maar ik vind het leuk om te zien wat je met techniek kan doen en ik heb best veel geleerd." "Binnen Philips zijn vier mensen vrijgemaakt voor het programma. Medewerkers van Philips Research die meedoen aan Jet-Net dragen bij aan de collectieve bonusdoelstelling", vertelt Aarts. "Het management geeft daarmee aan dat we het belangrijk vinden." Per jaar zijn alleen al van Philip Research enkele honderden mensen betrokken bij de projecten van Jet-Net. Of de inspanningen van Philips ook daadwerkelijk meer bètastudenten en op den duur meer personeel voor Philips zal opleveren is nog even afwachten, maar de Eindhovense scholieren hebben wel een leuke en leerzame dag gehad: "Ik heb nog geen idee wat ik later wil gaan doen, maar ik vond het leuk om mee te doen en het meeste snapte ik wel", meldt Camile (14) achteraf tevreden. Jet-Net (Jongeren en Technologie Netwerk Nederland), opgericht in 2002, is een samenwerkingsverband tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven. Inmiddels doen 21 bedrijven en 140 scholen mee en is begonnen met een campagne om het aantal deelnemende bedrijven te verdubbelen. Jet-Net heeft een tweeledig doel: enerzijds helpen de deelnemende bedrijven met het verrijken van de lesstof met concrete praktijkvoorbeelden. Anderzijds wil Jet-Net scholieren het toekomstperspectief zichtbaar maken in de industrie en technologie, door gastlessen, projecten en de begeleiding van leerlingen. Per jaar vinden enkele honderden activiteiten plaats, van gastlessen, tot projecten, de begeleiding van leerlingen tot de grote Careerday. Landelijk coördinator Theo Korthals Altes: "We hopen dat scholieren door Jet-Net en hun school gemotiveerd worden om voor bèta te kiezen. Begin dit jaar hebben we een evaluatie gedaan en in het algemeen waren de scholieren heel positief. Ze vinden het allemaal reuze interessant en leuk. Of het ook echt effect heeft moet nog blijken, maar de signalen zijn positief." Woensdag 16 november organiseerde Philips een materiaalkunde dag voor tweede en derdeklassers van de havo en het vwo. foto: philips