Overslaan en naar de inhoud gaan

Ketenintegratie kan ook minder ingrijpend

Hoe bied je op een website op een eenduidige manier meer dan 50.000 vakantiewoningen aan van tientallen verschillende verhuurbedrijven in binnen- en buitenland? De website vakantiehuisje.nl laat in ieder geval zien dat dat mogelijk is. Het blijkt dat het opzetten van een dergelijke virtuele marktplaats niet zo’n zwaar integratietraject hoeft te zijn als tot dusver gedacht. Als de ketenpartners hun eigen informatiestandaarden maar kunnen handhaven blijkt er veel mogelijk.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Directeur Martijn Verhoeven van Mag Productions zag bij vakantiehuisje.nl de behoefte aan integratiesoftware die vooral extern werkt, en die zo flexibel is dat je met verschillende partijen kunt samenwerken. "De ene partij biedt web services aan; dat is makkelijk te koppelen. Maar je hebt ook partijen die nog met allerlei legacysystemen zitten, en die bijvoorbeeld CSV-files aan kunnen leveren. Dan moet je software hebben die verschillende formaten tegelijkertijd realtime kan integreren. De portal heeft nu wel 50.000 of 60.000 vakantiewoningen van de dominante verhuurpartijen. Bedrijven in de reiswereld en in de zorg willen nu weten hoe we dat zo snel hebben gedaan." Geen specialisten meer MagXIA moet volgens Verhoeven meer als ‘externe ketenintegratie’ gezien worden dan als middlewareoplossing. Het aansluiten van nieuwe ketenpartners vergt na installatie van de software niet meteen de inschakeling van een externe integratiespecialist. "In de GUI is het een kwestie van lijntjes trekken en het instellen van protocol, tijd en frequentie van de bestandsuitwisseling. De omzetting van de logische verbindingen naar de technische gebeurt door het platform", aldus consultant Simon de Hartog. "Je kunt bijvoorbeeld ook aangeven: ‘je moet de bestandsnaam die de waarde van de datum heeft ophalen’, zodat je niet elke dag iets hoeft te veranderen." Op soortgelijke wijze worden ook de mapping-filters ingesteld die alle aangeboden huizen bij vakantiehuisje.nl uiteindelijk een uniforme aanblik geven en snel vergelijkbaar maken. Directeur André Opdam van Vakantiehuisje.nl, dat de eerste echte praktijkklant van MagXIA is, ervoer bij bestaande integratiepartijen een gebrek aan begrip voor wat het bedrijfsproces van de opdrachtgever eigenlijk is. "En die opdrachtgever heeft ook klanten. Mag Productions heeft goed begrepen dat dat soort partijen er veel moeite mee hebben om grote investeringen te doen en oude systemen af te schrijven. Daar hebben ze hun tool op ontwikkeld." Voor Verhoeven, die zegt met meer partijen in de toerismebranche in gesprek te zijn, is het zaak niet met de IT’ers maar met het algemeen management om de tafel te zitten. "We brengen dan in kaart wat het oplevert, in combinatie met wat de kosten zouden zijn als je het op de normale wijze doet met concurrerende partijen. Zo kunnen wij een goede aanbieding doen. Het is iets voor de strategen. Zeker in de toerismewereld wordt veel ingekocht en met MagXIA hebben ze de mogelijkheid realtime gegevens uit te wisselen. Het wordt transparant en de lijntjes worden korter." Opdam van Vakantiehuisje.nl, die zelf ook een IT-achtergrond heeft, denkt dat verregaande standaardisatie bij alle deelnemers aan een keten als die waar hij zich mee bezighoudt, niet echt een optie is. Onderscheiden "Dat zou betekenen dat iedereen meer een zelfde bedrijfsproces heeft en dat je je niet meer kunt onderscheiden. In e-commerce is belangrijk dat je je aan de frontkant kunt onderscheiden en daarbij helpt standaardsoftware niet. Als ketenspeler kun je ook niet andere partijen dwingen naar een bepaalde standaard te gaan. Met deze software kunnen we samenwerkingsverbanden aangaan, ook internationaal, die anders nooit mogelijk waren geweest. Ik krijg de reisorganisatie TUI niet zover als ik hun systeem niet als vertrekput neem." Voor Opdam waren de alternatieven te bewerkelijk. "Dat waren de partijen die integratiesoftware wilden leveren, maar daar vaak een heel duur consultancytraject aan vast zetten. MagXIA is een stuk verder. Ik heb het niet eerder meegemaakt, dat bestaande systemen zo snel naar een nieuw platform geheveld kunnen worden." Volgens Martijn Verhoeven zijn integratieleveranciers nogal geënt op bepaalde protocollen en interne integratie via een servicebus. Tekenend is dat Mag Productions een partnerovereenkomst heeft gesloten met IBM, die immers zelf in zijn WebSphere-portfolio ook over veel integratiesoftware beschikt. "Omdat wij alleen maar infrastructurele software hebben, werken we graag samen met partijen die een oplossing hebben waarin ook de intelligentie voor een specifieke industrie zit", aldus Mariane ter Veen, relatiemanager Business Development bij IBM. Aan MagXIA is door het inmiddels 15 medewerkers tellende bedrijf 2 jaar gewerkt. Nu zijn de ontwikkelaars nog bezig de software aan te passen voor gebruik met alle belangrijke applicatieservers.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in