Overslaan en naar de inhoud gaan

Koers Juniper niet gericht op integratie

Door zijn aandacht volledig te richten op de eigen technologische ontwikkelingen aan de kern van de grote IP-netwerken wist routerfabrikant Juniper ruim drie jaar lang de internetmoloch Cisco Systems te snel af te zijn. Juniper veroverde daarmee in korte tijd ruim 10 procent van de markt voor grote internetrouters.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Vorig jaar stokte de opmars. De Internetserviceproviders en telecombedrijven hadden door de veranderde marktomstandigheden geen geld meer voor een jaarlijkse vernieuwing van de kostbare apparatuur in de kern van hun netwerk. Bovendien viel de groei van het internetverkeer terug. Juniper’s omzet halveerde in het vierde kwartaal 2001 tot 151 miljoen dollar en de jonge routerfabrikant verloor volgens marktanalist Dell’Oro zelfs weer een paar procentpunten marktaandeel aan Cisco. “De vraag naar bandbreedte neemt toch nog jaarlijks toe met 80 tot 100 procent,” riposteert Alan Taylor, Juniper’s directeur technisch marketing voor de Europese markt. “Dat blijft een forse groei, alleen minder dan werd verwacht” Onder druk van de marktontwikkeling nam Juniper eind vorig jaar de firma Pacific Broadband Communications over. Met die stap verliet het bedrijf zijn strikte binding met de ‘core-routers’ en breidde het zijn potentiële klantenkring uit met de kabelinternetbedrijven. Drie weken geleden volgde de acquisitie van Unisphere. Dit bedrijf met een omzet van rond de 200 miljoen dollar, werkte zich volgens Dell’Oro in drie jaar tijd op tot een nummer twee positie in de zogeheten edge-routermarkt, ofwel de apparatuur waarmee netwerkdienstverleners grote hoeveelheden DSL-, Frame Relay, en ATM-klanten kunnen aansluiten op de hoofdnetwerken. Taylor: “Onze aandacht blijft gericht op de IP-netwerkdienstverleners, die wij echter een breder productaanbod willen bieden.” Waarschijnlijk gaat Juniper na de zomer definitief over tot overname van Unisphere voor een bedrag van 740 miljoen dollar. De huidige eigenaar, Siemens, stelde het bedrijfsonderdeel in ‘99 samen uit drie overnames in Amerika: Argon, Castle en Redstone. Dat kostte Siemens zo’n 1 miljard dollar. De korte tijd waarin Juniper acquisities doet, krijgt trekken van Cisco’s overnamedrift. Taylor zegt weliswaar dat overnames geen doel op zich vormen, maar sluit nieuwe acquisities niet uit. “Wij gaan zelf door met innoveren om ons bedrijf in de speerpunt van de technisch ontwikkelingen te houden. Daarnaast hechten wij aan samenwerking zoals die met Ericsson waarin essentiële onderdelen voor het GPRS-platform werden ontwikkeld. Maar soms levert een overname de beste optie.” De acquisitie van Unisphere vormt volgens Taylor een voorbeeld waarbij het productenaanbod van beide bedrijven vrijwel zonder overlap op elkaar aansluit. Analisten uitten in de Angelsaksische media nog al wat twijfels of Juniper de twee bedrijven kan samensmeden en of de besturingssoftware wel valt te integreren. Taylor vindt dat ook niet nodig. “Wij pretenderen in ieder geval niet, zoals Cisco, dat de productlijnen onder dezelfde besturingssysteem draait. Onze routers voor de kern van het netwerk en die van Unisphere voor aan de randen, werken bij veel dienstverleners al tijden samen. Waarom zouden we dat proberen te veranderen.” Junos, de Juniper-systeemsoftware en zijn evenknie van Unisphere blijven daarom naast elkaar bestaan. “Edgerouters zijn ontworpen vanuit de klant en behoeven daarom andere besturingselementen dan de zware routers in de ‘core’”, stelt Taylor. Een voorbeeld van de manier waarmee Unisphere de klant van de serviceprovider centraal stelt, vormt het vorige week uitgebrachte SDX-300 service deployment systeem. Daarmee kunnen IT-managers via een beveiligde persoonlijke webportal de eigenschappen van de afgenomen netwerkdiensten onmiddellijk aanpassen aan gewijzigde omstandigheden. “Het systeem geeft de IT-manager meer controle en stelt de netwerkdienstenleverancier in staat zijn kosten te drukken,” legt Wim van Campen, Europees marketingdirecteur van Unisphere, uit.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in