Lerarenopleiding informatica: van uitstel komt afstel
Dat stellen de universiteiten die de docentenopleiding komend studiejaar aan wilden bieden, de drie Technische Universiteiten in Delft, Eindhoven en Twente, de Katholieke universiteit Tilburg, de Universiteit van Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen. Bovendien dreigt het tekort aan informaticadocenten vanaf 2007 nog nijpender te worden door de urenuitbreiding die er vanaf dat schooljaar komt voor het keuzevak in de bovenbouw van het Havo en VWO. De universiteiten en andere betrokken partijen snappen niet dat Nederland, dat de wens heeft geuit voorop te willen lopen in de kenniseconomie met ICT als een van de speerpunten, de snelle komst van een erkende lerarenopleiding informatica niet hoog op de agenda heeft staan. René Franquinet, bestuurslid I&I voor informatica: "Nederland heeft de ambitie goed opgeleide informatici te kweken. Het voortgezet onderwijs zou naar mijn mening een goede introducerende partij kunnen zijn. Ik snap dan ook niet dat er nu nog gekrakeeld moet worden over een lerarenopleiding informatica. Het ministerie had de grote initiator en stimulator moeten zijn, maar men lijkt het ‘vuile werk’ graag door het veld te laten opknappen. Waar een klein land nog kleiner in kan zijn." Bevoegdheid De enige manier om de lesbevoegdheid informatica te halen is via de zogenaamde ‘nevenbevoegdheid’. Dit betekent dat een master of Educational Science-student die een andere bevoegdheid haalt, bijvoorbeeld wiskunde, zich tevens specialiseert als leraar informatica. "Dus eigenlijk nascholing tijdens de opleiding", zegt Jos Tolboom van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij wijst erop dat een bachelor informatica zijn lesbevoegdheid op deze manier niet kan halen, omdat hij geen mogelijkheid heeft om een andere bevoegdheid te halen dan informatica. "Vroeger kon dat nog wel in de wiskunde, maar die twee opleidingen zijn in de loop der jaren verder van elkaar komen te liggen", verduidelijkt Tolboom. De universiteiten vrezen tevens dat de kans op toekenning van een aparte lerarenopleiding informatica klein is, omdat de primaire doelgroep bestaat uit bachelors in een informatiewetenschap, zoals informatica, kunstmatige intelligentie en informatiekunde, waardoor het animo voor de opleiding in aantallen niet groot zal zijn. Omdat veel universiteiten denken dat de nieuwe master niet door de doelmatigheidstest zal komen, is de interesse in het aanvragen ervan niet groot. Tolboom: "Inpassen in de bestaande structuur is dus de enige oplossing." En dit in de hoop dat het ministerie de opleiding alsnog erkent, waardoor afgestudeerden lesbevoegd zijn.