Overslaan en naar de inhoud gaan

Loonstrook vaak te star voor arbeidsvoorwaarden

Salarisstroken zijn niet altijd even goed te doorgronden. Veel werknemers controleren alleen even het eindbedrag voordat het A4-tje in de verzamelmap gaat. Maar ook werkgevers krijgen steeds meer moeite met de financiële afhandeling van de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden van hun personeel. De voortschrijdende individualisering krijgt zijn weerslag in die arbeidsvoorwaarden en zie dat maar eens in een salarisverwerkingssysteem te verwerken.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Dat moet gewoon kunnen, dacht Raymond Grether. Samen met twee ex-collega’s van de Rabobank, waar hij hoofd Operations Personeel was, richtte hij in 1998 een adviesbureau op. Het was hem inmiddels duidelijk waar de schoen wringt bij bestaande personeelspakketten (HR). “Bij de Rabobank hadden we net een zware SAP-implementatie achter de rug. Je kunt in HR mooie ideeën hebben, maar die kunnen in feite moeilijk verwerkt worden.” Grether en zijn collega’s hebben sindsdien het pakket Geronimo Payroll & Benefits ontwikkeld. Het adviesbureau is inmiddels een softwarebedrijf geworden. Genoeg Personeels- en salarisverwerkingssystemen zijn er genoeg, meent Grether, inmiddels CEO. “Maar als je de processen wilt verwerken naar de financiële uitkomst kom je in de problemen. Individualisering, specifieke CAO’s, raam-CAO’s, flexibilisering, veel moet specifiek met werknemers geregeld worden en er zijn gewoon geen systemen die dat kunnen. Ook moeten bestaande salarissystemen veelal worden ingeregeld door een IT-deskundige. Dat is niet flexibel en werkt kostenverhogend.” De arbeidsrelaties zijn niet alleen steeds individueler, ze veranderen ook steeds frequenter. Voorwaarden zoals de uitruil van vakantiedagen, onbetaald verlof, een grotere lease-auto of een vergoeding voor kinderopvang nemen niet alleen in aantal toe; de afdeling personeelszaken krijgt ook vaker medewerkers over de vloer die willen weten wat een wijziging in een van die regelingen ze kost of oplevert. De software van Geronimo biedt de mogelijkheid voor het bijhouden, wijzigen en controleren van al die regelingen. En met enige voorbereiding kan zelfs de personeelsmanager dat doen, in plaats van een IT’er. Desgewenst kan een bedrijf zijn salarisverwerking volledig door Geronimo laten uitvoeren, een praktijk die voor het merendeel van de Nederlanders geldt. Door de webtoegang blijft het bedrijf toegang houden tot de gegevens, terwijl Geronimo zorg draagt voor bijvoorbeeld CAO-wijzigingen en de salarisstroken. “Bij ons begrijp je die tenminste’, zegt Grether. Invoering De Nederlandse snackfabrikant Habek, een bedrijf met 189 medewerkers, is nu bezig met de invoering van de software en hoopt op 1 januari dienstverlener ADP te kunnen vervangen door Geronimo. “Om het ziekteverzuim tegen te gaan hebben wij een aantal specifieke regelingen getroffen. Dit is het enige systeem waarin ik die kwijt kan”, legt directeur Harrie Beukers uit. “Het helpt ons ook de voor ons belangrijke nacalculaties te doen.” Ook de PZ-afdeling is volgens hem lovend. “Bij sollicitatiegesprekken kunnen ze gelijk het nettoloon laten zien.” Er is ook geen probleem meer met de maandelijkse deadline voor het inleveren van de mutaties. “Er hoeft niemand meer in een auto te springen met een diskette.” Datamodel De software onderscheidt zich vooral door de manier waarop hij is gebouwd. Grether cum suis begonnen met het schrijven van een datamodel – “in de avonduren” – dat leidde tot een drielaagse constructie. De eerste laag is de web-interface waarin gegevens kunnen woerden ingevoerd. Het opvragen van salarisstroken, rapportages en de consequenties van wijzigingen kan met deze interface. De tweede laag is het gereedschap van de salarisspecialist die regelingen wil invoeren of wijzigen. Vanuit de derde laag wordt de broncode gegenereerd van de applicatie waarmee het bedrijf werkt. Software van Information Builders (iWay en WebFocus) speelt een grote rol in Geronimo Payroll & Services. Financiering kreeg Geronimo van verzekeraar Interpolis. “Dat was dus uit onverwachte hoek, maar ze bleken zelf na te denken over het opzetten van een soortgelijke dienstverlening.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in