Managers begraven zichzelf in ‘informatie’
Maar een groot deel van de problemen ligt bij de managers zelf, aldus Accenture, die ruim duizend ‘middle managers’ bij grote bedrijven ondervroeg.
De lijnmanagers zijn gemiddeld een kwart van hun tijd bezig met het boven water halen van informatie uit het bedrijf, waarop ze hun beslissingen kunnen baseren. Meer dan de helft van die informatie blijkt vervolgens waardeloos. Pikant is dat juist IT-managers het meest last hebben van het informatiemoeras. Bijna de helft zegt tegen de 30 procent van zijn werktijd kwijt te zijn aan het opdiepen van relevante informatie, die in maar 44 procent van de gevallen relevant blijkt.
De veelheid aan informatiebronnen zorgt ervoor dat de managers voor informatie over bijvoorbeeld projecten, andere afdelingen, klanten of concurrenten gemiddeld drie verschillende bronnen moeten raadplegen en vervolgens die data met elkaar in lijn moeten brengen. Maar ze maken het anderen net zo moeilijk door hun meest waardevolle informatie op te slaan in hun e-mail-boxen of op hun eigen pc, zodat anderen er niet bij kunnen. Slechts 16 procent gebruikt een systeem voor samenwerking, zoals een intranetportal. Het gevolg is dat 3 van de 5 respondenten zeggen dat ze belangrijke informatie mislopen door de gebrekkige distributie ervan in de organisatie.
“Informatie wordt een last voor kenniswerkers en blijft dat tot het moment dat bedrijven de opslagsystemen en bronnen van kennis gaan consolideren en stroomlijnen”, zegt Greg Todd van Accenture Information Management Services. De bedrijfsleiding moet dus het voortouw nemen in de vorm van een sterke governance die de proliferatie van informatiebronnen in bedrijven en organisaties tegengaat. Zinvolle informatie identificeren, bij elkaar brengen en distribueren doe je daarnaast uiteraard met behulp van technologie, zoals nieuwe zoekmachines. Todd denkt dat ook de komst van de SOA een handje zal helpen.