Managers geloven steeds meer in telewerken
Volgens de onderzoekers voelen managers en bedrijfsleiders zich steeds comfortabeler bij telewerken, maar blijven de belangrijkste zorgen van ‘werken op afstand’ de impact op de productiviteit, efficiënte teambuilding en computerbeveiliging.
Meer dan een derde van de 1184 ondervraagde managers heeft werknemers die meer dan 20 procent van de tijd buiten kantoor werken. De belangrijkste redenen voor bedrijven die niet nog over een formeel beleid inzake telewerken beschikken, om hun idee hierover bij te stellen, zijn: motivatie van de medewerker (26 procent), de kosten van een kantoorruimte (15 procent), de stijgende brandstofprijzen (14 procent), het verkeer en de weersomstandigheden (14 procent).
De helft van de respondenten gaf aan dat hun bedrijf over een formeel telewerkenbeleid beschikt. Ondanks de groeiende steun voor werken op afstand identificeren bedrijfsleiders toch verscheidene besognes die aan dit telewerken zijn gerelateerd. De top drie van kopzorgen waarachter de respondenten zich met minstens 20 procent scharen, zijn: productiviteit, teambuilding en databeveiliging.
De plaats van waaruit wordt gewerkt, is niet onbelangrijk voor managers. De meeste ondervraagden (22 procent) verkiezen dat hun werknemers van thuis werken, gevolgd door 16 procent die vindt dat het businesscenter van een hotel een goede locatie is. De koffieshops op luchthavens, openbare bibliotheken, en wireless hotspots kregen minder steun – tussen de 6 en 9 procent. Minder dan 2 procent van de managers vindt het strand, het zwembad of een stadion een goede plaats om te telewerken.
Bedrijfsleiders en ‘remote teams’ staan niet op dezelfde lijn wat betreft de beveiligingskwesties van telewerken. Waar de telewerkers het belang van beveiliging lager plaatsen op hun prioriteitenlijst (enquête van 2006), was netwerkbeveiliging precies de grootste bezorgdheid voor de managers.
Meer dan 20 procent van de werknemers vindt het gepast om zich van huis uit met de persoonlijke gsm of pda te verbinden met het bedrijfsnetwerk, terwijl 68 procent van de bedrijfsleiders ervan overtuigd is dat bedrijfscomputers en persoonlijke desktops of notebooks het geschiktst zijn.
Wanneer telewerkers hun thuistelefoon of gsm niet onmiddellijk beantwoorden, hebben managers weinig vertrouwen in de productiviteit van hun werknemers. Bijna een kwart van de ondervraagden is ervan overtuigd dat de werknemer op dat ogenblik huishoudelijke karweitjes verricht of met de kinderen aan het rondrijden is; 9 procent van de respondenten is van mening dat de werknemers met opzet zijn telefoon niet beantwoordt.