Overslaan en naar de inhoud gaan

Managers onderschatten effect ICT op organisatiestructuur

De grootschalige introductie van ICT in organisaties heeft tot nu toe niet geleid tot wezenlijk nieuwe organisatiestructuren. De theorie was beloftevol en is dat nog steeds, maar de meeste organisaties zijn gewoon de piramidale hierarchieën die iedereen kent. Dat komt niet omdat ICT de mogelijkheden ontbeert om nieuwe vormen en structuren van organisaties mogelijk te maken. Het heeft te maken met onze kijk op technologie in relatie tot onze kijk op het functioneren van mensen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Die is functioneel gericht en niet kennisgericht. Daardoor overstijgt ICT doorgaans niet het niveau van nuttige apparaatjes en zijn mensen niet veel meer dan (on)kundige, maar bovenal ‘losjes’ gekoppelde, gebruikers van systemen. Eén ding is echter duidelijk. Het toekomstig succes van organisaties ligt in het bewuster koppelen van mensen aan systemen, waardoor organisaties kennisintensiever worden en (dus) meer waardevol. Dat kan echter niet door mensen aan systemen te ketenen. Het kan wel door de structuur van organisaties zó te veranderen, dat die structuur mensen meer ‘van nature’ op kennis richt en op de technologie die nodig is om hun kennis goed te gebruiken.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in