Overslaan en naar de inhoud gaan

Media Plaza vindt zich opnieuw uit

Media Plaza begint – amper vier jaar oud – aan zijn tweede jeugd. Het demonstratiecentrum werd in 1997 opgericht om de mogelijkheden van internet onder de aandacht te brengen van ondernemend Nederland. In de eerste jaren hebben tienduizenden managers zich laten voorlichten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Aanvankelijk was de bedoeling om na drie jaar de poorten te sluiten. In overleg met de sponsors is besloten daar nog drie jaar aan vast te knopen. Media Plaza is daartoe vorig jaar ingrijpend verbouwd. En nu heeft het dus ook een nieuwe koers uitgezet. “We kunnen niet blijven steken bij het voorlichten over de jongste ontwikkelingen”, zegt Bens. “Het enige dat je dan bereikt is dat bezoekers prettig ongerust het centrum verlaten, maar daar verder niets mee aankunnen. Daarom gaan we ook hulp bieden aan mensen die iets willen doen met hun ongerustheid. We evolueren van democentrum naar onafhankelijk expertisecentrum dat zich richt op kennisoverdracht.” De veranderde opstelling van Media Plaza heeft alles te maken met de terugkeer van realisme in de beoordeling van de elektronische mogelijkheden. “Gartner illustreert die ontwikkeling heel treffend met zijn hype cycle”, zegt Bens. “Na een periode van overspannen verwachtingen en grote teleurstelling komen we nu in een fase waarin men realistisch omgaat met de mogelijkheden.” Media Plaza heeft zich een rol toebedacht bij het ontdekken van de mogelijkheden. “Wij willen bedrijven helpen hype van realiteit te onderscheiden en de noodzakelijke veranderingen op de weg van bricks & mortar naar bricks & clicks te managen. Bedrijven beginnen vaak aan de buitenkant, met een website. Maar dat is niet genoeg. Het gaat er vooral om de interne bedrijfsprocessen aan te passen. Via internet wordt zakendoen transparanter. Directe consequentie daarvan is dat excelleren in operationele bedrijfsvoering een must is, want je kunt met veel meer potentiële leveranciers vergeleken worden.” Media Plaza wil bedrijven hierbij ondersteunen met voorlichtingsbijeenkomsten, workshops, trainingen en dergelijke. Deze moeten bedrijven helpen in de voorstadia van de overgang naar elektronisch zakendoen, vanaf het bepalen van de eigen mogelijkheden in de elektronische markt tot en met het formuleren van de ambities op het vlak van elektronisch zakendoen en de opzet van een invoeringsplan. De medewerkers van Media Plaza hebben eigenlijk te veel werk verzet om er eind volgend jaar al weer mee op te houden. Probleem is wel dat men niet zelfstandig over het voortbestaan kan beslissen. Media Plaza krijgt momenteel nog de helft van het jaarbudget van 15 miljoen gulden van sponsors, en het is de vraag of men over anderhalf jaar al zelf de broek kan ophouden. Bens is optimistisch over de toekomstmogelijkheden. “Mijn inzet is om door te gaan na 2002. En de sponsors hebben nog niet te kennen gegeven dat ze eind van 2002 willen stoppen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in