Media slaan Open TV over, beleggers niet
Open TV is opgericht in de jaren negentig en het hoofdkantoor staat in Mountain View, California. De onderneming noemt zichzelf de mondiaal leidende leverancier van software, diensten en applicaties voor interactieve digitale televisie. Afnemers zijn kabel-, satelliet- en andere exploitanten die interactieve digitale televisie mogelijk maken. De software en diensten van Open TV zijn ontwikkeld voor de hele keten, van ontwikkeling tot en met uitzending van interactieve televisie, via satelliet, kabel of anderszins. Open TV heeft wereldwijd een flink marktaandeel verworven. Inmiddels draait de software van Open TV in zo’n elf miljoen digitale settop boxen over de hele wereld. 38 Digitale communicatienetwerken in vijftig landen maken daar gebruik van. Daarnaast hebben 31 fabrikanten van settop boxen licentie gekregen om de ’middelware’ van Open TV te gebruiken. Daarmee is het marktaandeel van Open TV groter dan die van alle concurrenten samen, zegt het bedrijf zelf. Afnemers zijn bijvoorbeeld BskyB in Groot-Brittannië, TPS en Noos in Frankrijk, Primacom in Duitsland, Via Digital in Spanje, GLA in Latijns Amerika en Dish Network in de Verenigde Staten. Geprofiteerd Open TV kent een aantal grote aandeelhouders, zo blijkt uit informatie die gepubliceerd is bij de beursgang in november. Dat zijn Internet-bedrijven en omroeporganisaties als Sun Microsystems, MIH Limited (Zuid-Afrika), America Online, General Instruments Corporation, Liberty Digital, News Corporation, Time Warner en Shaw Communications. Ook de vestigingen van Open TV breiden zich uit. Inmiddels heeft het naast het hoofdkantoor in Mountain View kantoren in Naperville in de Amerikaanse staat Illinois, Parijs, Madrid, München, Londen, Seoul, Tokio, Peking en Sydney. Net als zijn Amerikaanse concurrenten Liberate Technologies, Wink Communications, ACTV en Worldgate Communications heeft Open TV geprofiteerd van de problemen in de zomer vorig jaar bij Microsoft om software gereed te krijgen voor interactieve settop boxen. De koersen stegen met tientallen procenten. Maar zoals bij veel andere tech-bedrijven vielen ook daar de klappen toen beleggers zich realiseerden dat het allemaal verlieslatende bedrijven zijn met geringe omzetten die worstelen met hun eigen geavanceerde technieken. Koersverliezen waren het gevolg en de meeste noteren nog altijd een fractie van hun hoogste koersen gedurende de hausse periode. In Nederland is Open TV voor het grote publiek een onbekende. Omzet wordt hier ook niet gemaakt. Het is alleen de beursnotering die het aan Nederland bindt. Zelfs met de jaarcijfers weet het bedrijf de krantenkolommen nauwelijks te halen. Op 25 januari meldt Open TV indrukwekkende groeicijfers. Over het vierde kwartaal 2000 boekt het bedrijf een omzetgroei van 165 procent. Over het hele jaar genomen laat Open TV een groei van 143 procent zien. Maar onder de streep verandert de kleur van de cijfers in rood. Over het vierde kwartaal staat een nettoverlies van 2,5 miljoen dollar, minder dan het verlies van 4,4 miljoen dollar in het laatste kwartaal het jaar ervoor. Die cijfers zijn exclusief ’non cash charges’ en buitengewone lasten. Want als die worden meegerekend bedraagt het nettoverlies in het vierde kwartaal 118,8 miljoen dollar tegen 113,2 miljoen vorig jaar. Het hele jaar 2000 laat een verlies, exclusief lasten, zien van 86,7 miljoen dollar en dat is 137 procent hoger dan het vergelijkbare nettoverlies van het jaar ervoor. Met lasten is er zelfs sprake van een verdubbeling van het verlies tot 240,8 miljoen dollar. Klantenlijst Het aantal netwerkexploitanten dat producten en diensten van Open TV afneemt, stijgt. Het bedrijf meldt dat in het vierde kwartaal Bell Expressvu in Canada, USA Media Cable en Mediacorp in Singapore op de klantenlijst zijn bijgeschreven. In de weken voorafgaand aan de publicatie stijgt het aandeel in Amsterdam met tientallen procenten per week, maar na verzending van het persbericht moest het fonds toch inleveren. De hamvraag voor Open TV en zijn concurrenten is of interactieve televisie een succes wordt. Dit fenomeen zal zonder meer een plaats krijgen in de totaal negenhonderd miljoen huishoudens wereldwijd, denken analisten. Daar is het leuk genoeg voor en met name in de Verenigde Staten raakt het al aardig ingeburgerd. In Europa nog niet. De verwachting is wel dat de totale omzet uit interactie-ve TV tegen het jaar 2004 wereldwijd zo’n twintig miljard zal bedragen. In Europa zal in 2004 60 procent van de kijkers interactieve televisie gebruiken, tegen 15 procent nu. In de VS, nu nog koploper, zal dat percentage 27 procent bedragen. Maar niet voor iedere onderneming in deze branche is een winstgevende toekomst weggelegd, denken media-analisten. De verliezen zullen voorlopig nog aanhouden. Bovendien verwachten analisten bij dit soort ondernemingen net zo’n ’shake out’ als bij Internet-bedrijven. Een van de problemen is namelijk dat de verschillende spelers met verschillende technologieën werken. Het bedrijf dat de standaard weet te zetten, wint. De vraag is alleen wie dat zal zijn en daar gissen ook analisten naar. „Het duurt nog zeker drie jaar voordat dit duidelijk wordt”, zegt media-analist Tom Wolzien van Sanford Bernstein. Winnaars Zal Open TV tot de winnaars horen? Financieel analisten zijn in ieder geval positief over het bedrijf. Belangrijke graadmeters voor succes zijn de groei van het aantal gebruikers van de software en de prijs per settop box (royalties) die het binnenkrijgt voor nieuwe contracten. Die vooruitzichten zijn goed, denken financieel analisten. Zij schatten de groei in het aantal ’deployments’ (plaatsingen) van de software dit jaar op 1,7 miljoen per kwartaal tegen 1,5 miljoen vorig jaar. De royalties bedragen nu zeven dollar per settop box, maar groeien tot zo’n tien dollar, naar mate de software meer mogelijkheden gaat bieden. De aanbeveling van de meeste analisten luidt dan ook: ’kopen’.