Minder opleidingen
Kocht vorig jaar nog 68 procent van de ondervraagde organisaties een of meerdere ICTopleidingen voor het personeel in, dit jaar daalde dat naar 49 procent. "De inkoop van ICTopleidingen is flink gedaald sinds 11 september 2001. Maar ook voor die datum werd al een daling voorspeld", zegt Marjolein Mennes van Nidap. Wel is de inkoop van ICTopleidingen volgens de onderzoekers nog steeds vrij hoog in vergelijking met de inkoop van andere bedrijfsopleidingen. Ook voor het komende jaar verwacht men niet veel beters: voor 2003 wordt rekening gehouden met een daling van 2 procent ten opzichte van dit jaar. De enige sector die verwacht volgend jaar meer ICTopleidingen in te zullen kopen dan dit jaar is de overheid. Veruit de meeste ICTopleidingen worden ingekocht bij particuliere opleidingsinstituten, namelijk 81 procent. De overige opleidingen zijn ingekocht bij brancheorganisaties en hogescholen en universiteiten. Opvallend is, dat organisaties met meer dan 500 medewerkers relatief veel ICTopleidingen inkopen bij brancheorganisaties. Het gemiddeld aantal cursisten per ondervraagde organisatie dat ICTopleidingen volgt is hoog (52) vergeleken met nietICTopleidingen (22). Alleen de vakinhoudelijke (technische opleidingen) scoren op dit gebied beter met gemiddeld 74 cursisten. Elearning Verder blijkt uit het onderzoek dat momenteel 40 procent van de organisaties gebruik maakt van elearning bij externe bedrijfsopleidingen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Elearning is het populairst in kleine organisaties, stellen de onderzoekers. Het gebruik van ‘computer based training’ is gedaald van 52 procent in 2001 naar 40 procent dit jaar. De klassikale vorm blijft met 60 procent veruit de meest gebruikte leervorm. De opleidingen zijn in 30 procent van de gevallen schriftelijk, individuele begeleiding en coaching is goed voor 20 procent van de gebruikte leervormen. De meeste organisaties zullen zich in 2003 op de één of andere manier met elearning bezig houden, voorspelt Nidap. Bijna eenderde van de ondervraagden verwacht er volgend jaar gebruik van te maken als aanvulling op andere leervormen. Voor 13 procent zal elearning de belangrijkste leervorm zijn en nog eens 13 procent verwacht alle opleidingen volledig via elearning te zullen volgen. Het aantal organisaties dat zegt in 2003 nog niets aan elearning te zullen doen, bedraagt nog amper eenvijfde van dat van 2002.