Overslaan en naar de inhoud gaan

MKZ-crisis noopt Campina Melkunie tot bijzondere website

De uitbraak van mond- en klauwzeer dwong veehouders ertoe tijdenlang thuis te blijven. Het virus zou zich bij eventueel contact immers snel verder kunnen verspreiden. Veetransporten en veemarkten lagen stil, evenementen werden afgelast en boerenbijeenkomsten vonden geen doorgang.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Campina Melkunie, één van de grootste zuivelcoöperaties, moest alle bijeenkomsten voor leden afblazen. Niet het ergste gevolg van de MKZ-crisis voor 7500 veehouders die aangesloten zijn bij Campina Melkunie, maar toch wel vervelend. In het voorjaar stond de jaarvergadering gepland waarop Campina Melkunie aan de agrariërs annex eigenaren de jaarcijfers zou presenteren. En daarvan hangt de melkprijs af, die de veehouders van hun gezamenlijke onderneming ontvangen. Op stapel “Alles stond al op stapel”, aldus Gerjan Zeissink, coördinator Nieuwe Media bij Campina Melkunie. “De presentaties in PowerPoint waren gemaakt en stonden klaar om via het kanaal van de afdelingsvergaderingen te worden getoond.” Vanwege de MKZ-uitbraak kon Campina Melkunie simpelweg zijn melkveehouders niet bijeenroepen. Dat terwijl er tal van vragen leefden bij de veehouders. Niet alleen over het afgelopen jaar en de strategie van Campina Melkunie, maar vooral over veranderingen naar aanleiding van de MKZ-crisis. Zou de melk wel worden opgehaald? En wanneer? Hoe zou het gaan met de betalingen? Zeissink: “De informatie-uitwisseling werd ten tijde van de MKZ-crisis nog belangrijker, zowel voor de leden als voor de zuivelcoöperatie.” Om die reden werd een alternatief communicatieplan in werking gesteld. Als onderdeel daarvan liet Campina Melkunie door Valoris Nederland in drie weken een extranet bouwen dat toegankelijk was via de corporate website www.campina.com, die het internetconsultancybedrijf ook al had ontwikkeld. “Het communicatieplan werkte eigenlijk als een drietrapsraket. Extra informatie werd gegeven in het tweewekelijks verschijnende ledenblad CM Actueel; de presentatie van het extranet sloot wat betreft vormgeving op de informatie in het blad aan. Daardoor ontstond herkenning. Daarnaast konden leden direct op de geboden informatie reageren. Via een agenda kregen leden actuele informatie over bijvoorbeeld de inbelavonden. Er werden telefonisch belsessies gehouden met bestuurs- en directieleden. Ook konden de leden door middel van een elektronisch reactieformulier reageren.” “In het jaaroverzicht op het extranet waren de gegevens verwerkt die de veehouders anders op de ledenvergaderingen konden verwachten”, vult projectleider Job Baart de la Faille van Valoris aan. Verder konden bezoekers zowel op het gesloten als het niet-gesloten deel van de website het laatste nieuws over MKZ vinden. Achter het gesloten deel zat ook een interactief discussieforum waar veehouders stellingen konden poneren, vragen konden stellen en eigen discussiegroepen konden oprichten.” “Daar is minder gebruik van gemaakt, maar de reacties die we kregen waren vooral van strategische aard en daarmee diepgaand”, aldus Zeissink. “Bijvoorbeeld over de vraag hoe Campina Melkunie in Duitsland verder zou moeten gaan, is flink gediscussieerd.” Speciale aandacht vroeg de security en het beheer van het extranet. De beveiliging werkt met een password en het bestaande tanknummer van de melktank van de agrariër. Die kregen de melkveehouders via de post toegestuurd. De achterliggende databases van Campina leverden de informatie voor het extranet. En daarnaast kunnen medewerkers van de zuivelcoöperatie 24 uur per dag, zeven dagen in de week de laatste informatie invoegen. “Alle informatie op het extranet is in een database opgeslagen die te allen tijde kan worden aangepast met behulp van een contentmanager. Hierdoor is het een zeer dynamisch geheel geworden”, aldus Baart de la Faille. Persoonlijk contact Zeissink schat dat ruim vijftienhonderd van de 7500 leden van Campina Melkunie een computer hebben die geschikt is voor internet. “Daarvan hebben ongeveer honderd melkveehouders gebruikgemaakt van het extranet. Een aantal waar we niet ontevreden over zijn. Vooral omdat informatietechnologie nog niet zo ver is doorgedrongen in de agrarische sector en omdat we weten dat onze veehouders hechten aan het persoonlijke contact. Het gaat tussen Campina Melkunie en de leden/eigenaars voor een groot deel om vertrouwen. Vertrouwen bouw je voor een groot deel door fysieke aanwezigheid. We zullen dan ook nooit de afdelingsvergaderingen opheffen. Internet is voor ons dus niet vervangend, maar aanvullend.” Toch bespeurt de webmaster van de Campina-site een toenemende belangstelling voor internet bij agrarisch Nederland. “Deels uit nieuwsgierigheid, deels voor de schoolgaande kinderen. Maar ook wordt internet steeds vaker gebruikt voor de bedrijfsvoering. Inmiddels ontvangen negentienhonderd veehouders van ons de gegevens over onder meer vet- en eiwitgehalte van de geleverde melk via een internettoepassing. Met name bij de MKZ-crisis bleek het ook handig om snel op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Wij zullen daarom in de toekomst wel meer gaan inzetten op internet als communicatiemiddel. Snelheid en het multimediale aspect zijn twee grote voordelen. Het zal de afdelingsvergaderingen nooit vervangen. Maar ik kan me wel voorstellen dat we achter de internetsite belangrijke informatie in een extranet stoppen. Want dat is goed bevallen.” ‘Via internet laatste stand van zaken MKZ’ Campina Melkunie-lid Ingrid van de Ven, een veehouder met zestig koeien in Reusel de Mierden (bij Tilburg), maakte ten tijde van de MKZ-crisis veelvuldig gebruik van internet. “Vooral om van de laatste stand van zaken op de hoogte te zijn. Door de drukke werkzaamheden lukt het niet altijd om het Journaal te volgen en via sites als www.nu.nl kun je het nieuws makkelijk vernemen. Maar ook was het handig dat we de site van het ministerie van Landbouw nauwlettend in de gaten konden houden. Dan was je op de hoogte van de maatregelen die werden genomen en die je zelf moest nemen.” Ook het extranet van Campina Melkunie was een uitkomst, aldus Van de Ven. “Daardoor konden we vernemen wanneer de tankwagens toch weer de melk zouden halen. En ook de discussiegroepen vond ik een goed idee, maar je bent enigszins huiverig om die te gebruiken. Want hoe het met de veiligheid zit, is nog maar de vraag. Ik denk dan vooral aan virussen die je kunt binnenhalen. Dat terwijl er belangrijke bedrijfsgegevens op de computer staan. Ik denk ook dat veel agrariërs niet aan internet beginnen omdat het veel tijd kost om het medium te leren kennen. Positief aan de presentatie van de jaarcijfers van Campina vond ik dat ik ze op mijn eigen moment, op mijn tempo kon bekijken. Ik ben er daarom voor dat ook in de toekomst de mogelijkheid tot het bekijken van de cijfers wordt geboden, naast de reguliere afdelingsvergaderingen. Veehouders kunnen zo van tevoren de cijfers met toelichting voor de afdelingsvergadering bestuderen en vragen en eventuele discussiepunten mee naar de vergadering nemen.” Een chauffeur ontsmet zijn melkwagen voordat hij het erf van een melkveehouder op rijdt. anp/toussaint kluiters

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in