Most wanted
Leeftijd 34 jaar Verblijfplaats Amsterdam Zuid Beloning Onbekend Na een studie bedrijfskunde in Groningen begon Harold Punter zijn loopbaan als CRM consultant bij Pink Elephant. Na twee en een half jaar vertrok hij naar Accenture. "Als je als CRM consultant wil werken, dan is dit het beste bedrijf." Wat doet u precies? "Ik ben manager in de global CRM servicelijn van Accenture. Ik ken de mogelijkheden van CRM, ik weet wat kan. Wat je in het pakket kunt veranderen en wat niet, bijvoorbeeld. Ik heb minder industriespecifieke kennis dan mijn collega’s bij de market units, mijn specialiteit is vooral CRM inhoudelijk. Soms wil een klant, als hij een CRM pakket heeft gekocht, eraan gaan sleutelen, zonder dat hij zich eerst afvraagt wat hij er precies mee wil bereiken. Teveel sleutelen aan een pakket is niet goed. Bedrijven moeten niet uitgaan van de techniek, maar van wat ze als organisatie met CRM willen bereiken; dat is de basisvraag. Ik adviseer daarin. Verder doe ik recruitment werk hier. Op dit moment ben ik daar zeker een dag per week mee bezig." Wat moet een CRM consultant kunnen? "Inhoudelijke vakkennis is van groot belang. Verder moet je begrijpen hoe de bedrijfsvoering van een klant is, mijn achtergrond als bedrijfskundige is daarbij onmisbaar." Volgt u veel cursussen? "Accenture heeft een eigen trainingscentrum in Chicago, daar ga ik regelmatig heen. Mijn eerste jaar bij dit bedrijf heb ik daar drie weken gezeten en afgelopen maart heb ik er een cursus van een week gehad. Binnen Accenture heeft iedereen een vast curriculum met vrije ruimte, als ik een cursus wil doen, kan dat eigenlijk altijd wel." Hoe blijft u bij? "Ik doe soms een cursus bij software vendors, bijvoorbeeld Siebel. Niet zozeer om iets nieuws te leren, maar om bij te blijven. Ook hebben we regelmatig ‘webinars’ (webseminars) waarin we aan elkaar uitleggen hoe iets bij een klant is gegaan. De best practises en de valkuilen worden daar besproken." Hoe ziet een dag eruit? "Dat kan ik eigenlijk niet zeggen, elke dag is anders. De ene keer ben ik projectmanager bij een systeemimplementatie, de andere keer doe ik een strategische CRM opdracht en zelfs dan doe ik elke keer iets anders. Soms leid ik het team en soms niet. Vorige week moest ik met een presentatie een groot onderzoek afsluiten en had ik daarvoor regelmatig meetings. Verder zat ik veel achter de computer om de presentatie te maken en uiteindelijk presenteerde ik het resultaat bij de klant." Wat merkt u van de schaarste aan CRM specialisten? "Er is vanuit bedrijven veel vraag naar CRM werk, en ik word ook regelmatig gebeld door headhunters. De één belooft nog mooiere gouden bergen dan de ander. Wij zoeken natuurlijk de goede CRM mensen en dan ook nog het liefst met drie tot tien jaar ervaring. Die vijver is niet zo heel erg vol." Waarom een CRM consultant? "Het is leuk om te werken in een vak-gebied dat in beweging is. Het is relevant voor bedrijven en ik zit dicht tegen de ‘business’ aan. De combinatie van business en IT vind ik interessant. Ook het reizen staat mij aan, veel van onze klanten zitten bijvoorbeeld in Londen of Parijs. Ik heb zelfs een jaar in Londen gewoond. Minder leuk is het reizen binnen Nederland. Als ik op vrijdagmiddag bij Heerlen of Sittard in de file sta dan baal ik daar wel eens van." Wat zijn uw doorgroeimogelijk-heden nog als CRM consultant? "Ik denk dat ik dit werk de eerst komende jaren alleen maar leuker ga vinden. Misschien dat ik uiteindelijk aan de slag kan in een senior executive positie."