Overslaan en naar de inhoud gaan

Netwerkgigant schrapt meer dan tweederde IT­budget

De IT­malaise heeft zijn weerslag gehad op Nortel, leverancier van netwerkapparatuur. Had het bedrijf in zijn hoogtijdagen nog 92.000 werknemers, nu zijn het er door saneringen en het afstoten van bedrijfsonderdelen nog zo’n 36.000. De omzet daalde van 29,5 miljard naar 11 miljard dollar.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Een evenredige reductie in IT­kosten is minder voor de hand liggend dan hij lijkt, stelt Ian McKeown, Nortel’s CIO voor het EMEA­gebied. "Een gelijk oplopende reductie van de IT­middelen is onmogelijk. Je kunt niet parallel een percentage van servers, applicaties en mensen wegstrepen." Bij Nortel is dat nog extra lastig omdat het een erg R&D­intensief bedrijf is, wat veel IT­ondersteuning vergt. Verder kan het bedrijf zich niet veroorloven pas op de plaats te maken in een branche waar alleen enkele grote bedrijven zoals Cisco, Nortel en Lucent lijken te kunnen overleven. Toch zijn mensen als hij en zijn voorganger Albert Hitchcock (nu wereldwijd CIO) erin geslaagd op jaarbasis 70 procent op het IT­budget te bezuinigen. Dat budget is iets meer dan een half miljard dollar. In het tweede kwartaal van 2003 is het IT­budget vastgesteld op 125 miljoen dollar. In het vierde kwartaal van 2000 was het nog 425 miljoen dollar. Ervan uitgaande dat meer CIO’s in dergelijke besparingen geïnteresseerd zijn, bezocht McKeown vorige week enkele collega’s in Nederland bij bijvoorbeeld de grote banken en bij KPN. Uiteraard is dat meteen een prachtige binnenkomer voor de marketing van zijn producten. Een gouden greep voor het bezuinigen op IT is er niet, benadrukt McKeown. "Je moet dat enorm managen. En het moet niet de IT­manager zijn die erover gaat, maar het moet vooral leven in de hoofden van de algemeen managers en ook de medewerkers zelf." De netwerkarchitectuur voor de 280 vestigingen wereldwijd is vernieuwd en vereenvoudigd ­ uiteraard met gebruik van de eigen apparatuur van Nortel. "We hebben nu een enkele architectuur voor externe toegang. Dus we hebben de toegang van klanten, leveranciers, partners en mobiele medewerkers verenigd. We zijn namelijk meer opgeschoven naar contractproducenten die ons van hardwareonderdelen voorzien. Dus we hebben ook toegang nodig tot elkaars systemen." Waar dat zinvol was, heeft Nortel zogeheten optische ringen gebouwd, voor grootschalig breedbandig intern verkeer. "Dat heeft het aantal ‘carrier access points’ aanzienlijk gereduceerd en dus de kosten. De Wan­kosten per megabyte zijn 68 procent omlaag gegaan." Dat met de veel lagere personeelsaantallen het dataverkeer is verdubbeld en het _e­mail­volume nog nooit zo hoog is geweest, is grotendeels ook het gevolg van kostenbesparende maatregelen. Met ‘webcasting’ voor de boodschappen van de CEO, maar ook voor trainingen, wordt volgens McKeown bespaard op reiskosten. Elke employee heeft een zevencijferig Nortel­telefoonnummer waarmee overal ter wereld via ADSL, notebook en voice­over­IP tegen minimale kosten kan worden gebeld. Een deel van de besparingen was ook mogelijk omdat Nortel in de loop van de succesjaren wel twintig bedrijven heeft overgenomen en er van de nodige standaardisatieslag nog niet veel terecht was gekomen. Legacy­systemen en de fundamentele infrastructuur zijn nu uitbesteed en alle overeenkomsten met leveranciers zijn onder de loep genomen. "70 Procent van de kosten is wat we aan onze leveranciers betalen. Dat hebben we allemaal heroverwogen, of het nu outsourcing is of onderhoudscontracten, of applicatieondersteuningscontracten." Nortel heeft zijn aantal geïnstalleerde applicatiesystemen (‘instances’) teruggebracht van 1400 naar 500. "Minder applicaties klinkt simpel, maar is het niet. Veel van die applicaties zijn zeer specialistische tools voor hard­ en softwareontwerp. In Europa zijn we wel bijvoorbeeld van elf orderbeheersystemen naar één systeem gegaan. Elk land in Europa had zijn eigen orderbeheersysteem, vaak echte legacy­systemen. We kunnen nu tegelijk alle voorraad zien in Europa, terwijl er voorheen losse voorraden opgeteld moesten worden. Zo kun je beter je verkoopkanaal bedienen." Oracle 11i is nu de standaard voor financiën en Clarify voor CRM. Daarbij wordt vanuit ieder land op de centrale Clarify­server in de VS gewerkt. Het licentiebeheer is geïntensiveerd en met sommige leveranciers moest hard onderhandeld worden. "Je komt soms in moeilijke discussies, maar ze weten waar we staan." Op hardware bleek dan ook meer te besparen dan op software. Het bedrijf ging van 10.000 naar 4000 servers. "In onze serverfarm, bijvoorbeeld, maken we intensief gebruik van documentmanagement, vooral voor de R&D­afdeling. We beheren nu het dataverkeer beter en kunnen de belasting van de servers goed balanceren. Het aantal servers is daardoor drastisch omlaag gegaan."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in