Niet-IT’er snapt weinig van SOA
IDC vroeg ‘In welke mate worden het concept en de mogelijkheden van service oriented architectures (SOA’s) begrepen binnen uw organisatie?’ Bij de IT-technische staf antwoordt 72 procent ‘goed’ of ‘uitstekend’. Bij het IT-management is dat 59 procent. Bij het algemeen management zakt dat echter naar 39 procent en bij de lijnmanagers naar 36 procent. Kennelijk is het veel organisaties niet duidelijk wat een SOA eigenlijk oplevert. Het belangrijkste voordeel van een SOA is, dat die je organisatie wendbaarder maakt. Met een SOA is het geheel aan softwareapplicaties niet langer een massief blok aan het been: aanpassingen kunnen in de vorm van kleine modules snel aangebracht worden - eventueel ook via outsourcing. Processen kunnen worden uiteengerafeld en aangepast op basis van zakelijke overwegingen en hoeven niet meer in hun geheel op de schop. Informatie Deze twee hoofdvoordelen van een SOA - sneller applicaties voor nieuwe bedrijfsprocessen kunnen ontwikkelen en makkelijker kunnen uitbesteden van delen van je bedrijfsprocessen aan derden - scoren in het IDC-onderzoek echter juist het laagst. Gevraagd naar de redenen om een SOA te implementeren staat ‘toenemende behoefte aan snelle informatie’ hoog op de lijst, met 91 procent die daar een medium- of topprioriteit aan toekennen. Het beter ‘ondersteunen van het automatiseren van bedrijfsprocessen’ en de ‘mogelijkheid om snel te kunnen reageren op een veranderende bedrijfsomgeving’ scoren 88 en 82 procent. Gartner-analisten Daryl Plummer en Frank Kenney adviseren de verkoop- en marketingafdelingen als breekijzer te gebruiken. Daar komen immers de typische zakelijke behoeften vandaan waarvoor een SOA een oplossing kan bieden. "CIO’s, CTO’s en IT-professionals die de SOA willen aanprijzen, moeten wat van de luidste business-mensen aan hun kant krijgen, in plaats van alleen met IT-architecten en ontwikkelaars praten." Overigens dragen softwareleveranciers zelf niet echt bij aan een beter begrip van de SOA, blijkt uit een onderzoekje vorig jaar van IDC-analist Rob Hailstone. Hij vroeg 11 leveranciers van een enterprise service bus (ESB), de middleware die de kern vormt van een SOA, wat een ESB precies moet doen en legde ze een lijst van 22 denkbare functies voor. Slechts over 2 daarvan waren ze het allemaal eens.