Nieuwe Bentley
Op mijn achttiende mocht ik van mijn ouders op hun kosten mijn rijbewijs halen, maar ik was toen een principiële jongen. Waarom zou ik? Er waren toch treinen en bussen? Pas achter in de twintig haalde ik mijn rijbewijs, omdat mijn vrouw er doodziek van werd dat zij altijd moest rijden. Daarna is de ellende met auto’s pas goed begonnen. Dat onze eerste autootjes het snel begaven was logisch, want die hadden bijna niks gekost. Maar op een gegeven moment kochten we van mijn zwager een prachtige Volvo station, een echte familiewagen. Hij deed hem van de hand voor 7000 gulden, een vriendenprijs. Een halfjaar later hadden we nóg eens 7000 gulden aan reparaties uitgegeven, en nog wilde dat kreng op koude winterochtenden niet starten. Radeloos kocht ik een VW Passat voor 25.000 gulden, maar die reed mijn vrouw binnen zes weken total loss. Toen kwam er een Hyundaibusje van rond de twintig mille, altijd binnen gestaan, lage kilometerstand, u boft meneer. Binnen een jaar brak het balansafstandwiel. De kosten van de reparatie overschreden de dagprijs en dus werd ook die auto total loss verklaard. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Auto’s en ik, we zijn niet voor elkaar geboren. Op het ogenblik rijd ik in een twaalf jaar oud Golfje dat het een tijdlang fantastisch heeft gedaan, maar nu heb ik een vreemde lekkage, die mijn garagehouder niet kan oplossen. Het gevolg is dat mijn rechtervoet nat wordt als ik gas geef en mijn linkervoet als ik de koppeling indruk. Ik weiger met plastic tassen om mijn voeten te gaan rijden, en dus zit ik regelmatig met natte sokken achter mijn pc. Soms droom ik van een lekkagevrije, sjieke auto. Iemand die dit weet, stuurde mij pas een persbericht over open dagen bij Bentley, althans dat dacht ik, want boven het bericht stond ‘Bentley Systems introduceert OpenDGN voor V8’. De rest van de tekst hielp mij snel uit de droom. Het gaat over een softwaretool. Dat is alles wat ik kan zeggen, want van de rest van de tekst snap ik geen jota. De meeste lezers van dit blad zijn ITtechnisch goed onderlegd, dus u zult het allemaal wel begrijpen. Ik volsta hier met één, exemplarisch citaat. ‘Bentley Systems brengt OpenDGN(tm) voor V8 onder de aandacht, als een integraal onderdeel van de V8Generatie software. Hiermee uit Bentley een ongekende bereidwilligheid om haar klanten optimale mogelijkheden te bieden voor het (her)gebruik van hun engineering gegevens, om zo een maximale returnoninvestment te realiseren.’ Je kunt er zo in wegrijden. Reacties en aanvullingen naar e.sanders@wkths.nl