Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe Mac’s zijn ‘digitale HUB’

In tegenstelling tot stellige geruchten introduceerde Jobs in San Francisco geen palmcomputer. Mogelijk gebeurt dat alsnog op de eerstvolgende Macworld, begin maart in Tokio.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het van de grond af vernieuwde ontwerp van de iMac omvat een plat 15-inch-beeldscherm op een telescopische arm, bevestigd op een systeemkastje in de vorm van een halve bol. In de wandelgangen is het apparaat al ‘de schemerlamp’ gedoopt. Net als de duurdere professionele computers van Apple heeft de iMac voortaan een G4-processor met de prestatieverhogende, 128-bits ‘velocity engine’ aan boord. Er komen drie uitvoeringen van de iMac: twee met een G4-processor van 700 MHz en 40 gigabyte harddisk en een topmodel met 800 MHz-chip en harde schijf van 60 GB. Het werkgeheugen is 256 MB, uitgezonderd het basismodel dat over 128 MB beschikt. Het instapmodel zal in Nederland circa 1900 euro inclusief btw kosten. Het topmodel bevat een gecombineerde CD/DVD-rewriter en kost 2620 euro. De middelste versie heeft een ‘combodrive’ (DVD-Rom en CD-rewriter inéén) en het basismodel alleen een CD-rewriter. Jobs verkondigde in zijn ‘keynote speech’ dat de traditionele monitor met beeldbuis heeft afgedaan ten gunste van het LCD-scherm. Toch blijft het instapmodel van de oude iMac met zijn alles-in-één systeemkast en traditioneel scherm nog enige tijd leverbaar. Groter scherm De vernieuwde iBook-schootcomputer heeft een 14 inch-scherm, vergeleken met 12 inch bij de bestaande notebooks van Apple. De resolutie van het scherm blijft echter 1024 bij 768 beeldpunten, alleen de pixels zijn groter. De processor is een G3 op 600 Mhz en de geheugencapaciteit bedraagt 256 MB. Apple belooft dat de oplaadbare batterij pas na zes uur leeg is. De nieuwe iBook kost in de Verenigde Staten 1800 dollar, wat in Europa op circa 2600 euro neerkomt. Daarnaast zijn er twee iBooks met een 12 inch-scherm en 128 MB geheugen. De batterij gaat vijf uur mee. Beide modellen zijn wel lichter dan de nieuwe 14-inch-uitvoering: 2,2 versus 2,7 kilo. Ze kosten 1200 en 1500 dollar. Het goedkoopste model heeft een CD-brander, op de twee andere iBooks kan de gebruiker bovendien DVD’s afspelen. Spin in web Het gratis programma iPhoto completeert een serie gereedschappen waarmee de Macintosh volgens Jobs tot de ideale ‘digitale hub’ uitgroeit. De computer is daarbij de spin in een web van digitale camera’s, camcorders, MP3-spelers, DVD-spelers en andere elektronica. Apple heeft hoge verwachtingen van digitale fotografie. Vorig jaar zijn in de VS zes miljoen digitale camera’s verkocht, 30 procent van het totaal (afgezien van wergwerptoestellen). Jobs meent dat het overhalen van foto’s vanuit digitale camera naar computer en het bewaren, bewerken, afdrukken en presenteren met aparte applicaties nu veel te ingewikkeld is. Die taken neemt iPhoto als ‘digitale schoenendoos’ allemaal voor zijn rekening. Het programma biedt zelfs de mogelijkheid via internet complete, gebonden fotoalbums met een layout naar keuze te bestellen. Zeker is het nog niet, maar Apple zal die service waarschijnlijk ook in Nederland gaan bieden. OS X op schema Volgens de topman van Apple ligt de migratie naar het besturingssysteem MacOS X, dat in maart vorig jaar is geïntroduceerd, geheel op schema. Vanaf nu zullen alle nieuwe Macintoshes standaard starten met OS X, hoewel de gebruiker naar keuze ook versie 9 nog kan gebruiken. Inmiddels zijn ruim 2500 applicaties voor versie 10 beschikbaar, aldus Jobs. Het wachten is onder andere nog op het veelgebruikte pakket Photoshop, dat volgens leverancier Adobe nu ‘bijna’ klaar is. Het programma is onder meer uitgebreid met spellingcontrole. WinkelsApple heeft in de Verenigde Staten tot dusver 27 eigen winkels geopend, twee meer dan gepland. Voornaamste doelstelling van deze detailhandelsketen is volgens Steve Jobs ‘het bereiken van de 95 procent van de consumenten die nog geen Macintosh gebruiken’. Uit de verkoopcijfers over 2001 blijkt dat 40 procent van degenen die in de Apple Retail Stores een computer aanschaften, nog niet eerder een Macintosh bezaten.Er zijn geen plannen om ook in Europa dergelijke winkels te openen, zegt directeur Ton van Garderen van de Nederlandse vestiging. Apple verkoopt zijn consumentenmodellen in Nederland hoofdzakelijk via Dixons, de Primafoon-filialen van KPN, RAF/Staffhorst en Combifoto. Met Correct in Rotterdam zijn besprekingen gaande om weer Apple-producten in het assortiment op te nemen, aldus retail salesmanager Gert-Jan Oelderik.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in