Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe netwerkbeheerder is schaap met vijf poten

Netlink voerde een klein onderzoek uit onder zijn eigen klanten. En wat blijkt? Het kost ze gemiddeld acht uur om de oorzaak van een netwerkprobleem te vinden. "Een gebruiker klaagt dat het netwerk te traag is. Maar in veel gevallen ligt dat niet aan het netwerk, maar aan andere factoren die de prestatie van het netwerk beïnvloeden. Met reactief zoeken naar de oorzaak op het netwerk kom je er dan niet, je moet het overzicht hebben", zegt Willem Holterman, algemeen manager bij Netlink.
Business
Shutterstock
Shutterstock

In het persbericht dat het bedrijf over dit probleem deed uitgaan, gaat men gelijk een stapje verder: het bevat het functieprofiel van de netwerkbeheerder-nieuwe-stijl. Die moet kennis hebben van convergerende technologie (spraak en data), beveiliging, een proactieve houding hebben, kunnen denken in processen, kennis hebben van ITIL en PRINCE en weten hoe hij/zij met managementbeheertools het overzicht op het netwerk kan houden en daardoor proactief kan ingrijpen. Is dat niet wat veel gevraagd van een netwerkbeheerder, die naast al deze mooie kennis ook nog ‘gewoon’ het netwerk draaiende moet houden? "De netwerkbeheerder die het operationele werk doet, die zal wel blijven," nuanceert Holterman. "Maar wij denken dat er behoefte is aan een laag tussen de beheerders en de IT-manager, iemand die het overzicht houdt, het netwerk monitort en inzicht heeft in de vele factoren die het netwerk beïnvloeden." Netlink heeft vooral organisaties met tussen de 500 en 5000 werkplekken als klant en ziet daar problemen ontstaan door de reactieve manier van netwerkbeheer. Dat zou kunnen veranderen met deze nieuw soort netwerkbeheerder, meent Holterman. Met de tijd mee Maar de netwerkbeheerder gaat met zijn tijd mee. In IT-opleidingen wordt inmiddels aandacht besteed aan competenties die een beheerder nu nodig heeft, zoals communicatieve vaardigheden. Veel bedrijven hebben al een functie zoals Holterman die voorstelt, een soort coördinator die de schakel is tussen beheer en IT-manager. Valt het probleem dat Netlink schetst dan mee? Nou nee, zegt Ernst Fuld, oprichter van de Netwerk Gebruikersgroep Nederland (NGN) en tijdelijk bij de NGN terug als directeur. "Het klopt dat er veel verandert voor beheerders, want de techniek wordt complexer en de gebruikers worden mondiger. Maar echt nieuw is dat niet, want de hele maatschappij verandert." Wat Netlink zegt, vindt Fuld een open deur. "We roepen al jaren dat er een communicatiekloof is tussen management en IT’ ers. Dat is dus niet iets nieuws. En ja de IT-beroepsgroep is nogsteeds aan professionaliseren, maar ook dat is al lang gaande." Aan de andere kant herkent hij wel wat Netlink schetst. "IT-beheerders dreigen tussen wal en schip te raken. Door de toenemende complexiteit zullen ze keuzes moeten maken: óf ze worden specialist, óf ze gaan meer de algemene kant op en worden manager." Tekenend is volgens hem dat in een recent onderzoek onder NGN-leden het grootste deel van de leden zichzelf omschrijft als ‘IT-manager’. "Terwijl ze nauwelijks mensen managen, maar meer het netwerk." Ze zien hun vak dus niet meer als iets puur technisch. "En dat vraagt vooral andere vaardigheden. Voor hun contact met het algemene management zullen zij hun taal moeten spreken: die van financiën en bedrijfsdoelen." Dat is de beheerder-nieuwe-stijl waar Holterman op doelt. Maar hij vergeet de andere kant, namelijk die van de gebruikers, meent Fuld. "Gebruikers worden mondiger, ze kunnen zelf steeds meer met de IT-infrastructuur. Dan kun je als beheerder proberen ze dom te houden, maar dat houd je toch niet vol. Ik zeg liever: gebruik die kennis! Laat gebruikers meer zelf doen en vertel ze hoe het moet. Dan wordt een beheerder een soort coach. Beheerders zijn dienstverleners, zeggen ze zelf. Nou, help die gebruikers dan!" Uiteindelijk zullen de echte specialisten bij externe dienstverleners werken en zullen de algemene beheerfuncties (de coördinatoren voor gebruikers en management) bij de organisaties overblijven, meent Fuld. Die verandering is al in gang gezet, concludeert hij. "De beheerder is al lang niet meer Willem met de Waterpomptang." Ernst Fuld, oprichter van de Netwerk Gebruikersgroep Nederland: "IT-beheerders zullen keuzes moeten maken: óf ze worden specialist, óf ze worden manager." foto: beeldredaktie

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in