Oldambt ontevreden over Planconsult
Directeur Harry Imholz van de IGSD Oldambt vindt dat een onvoldragen product is verkocht, dat nog moest worden uitontwikkeld toen Oldambt er al mee moest werken. Michel Bender, directeur van de nieuwkomer in de markt voor gemeentelijke toepassingen, bestrijdt dat. Beiden zijn het er wel over eens dat de fouten, die in aantal afnamen, niet alleen aan de software zijn te wijten. Ook signaleren ze bij medewerkers een negatieve houding tegenover het systeem en de verandering in de manier van werken waarmee de invoering gepaard ging. Volgens Imholz is de begeleiding daarbij tekortgeschoten; Bender houdt het erop dat de overstap naar procesgericht werken "misschien te veel van het goede" was. "We hebben ervan geleerd dat het erop aankomt goed te communiceren met de eindgebruiker." De kwestie houdt ook de bestuurlijke gemoederen bezig. Wethouder Anne Marie Knottnerus van Scheemda, tevens bestuurslid van de IGSD, heeft in de regionale pers het personeelsaandeel in de problemen benadrukt, hetgeen Planconsult-directeur Bender graag citeert. Hij vertelt er niet bij dat Winschoter wethouder en IGSD-bestuurder Geert van der Wal (‘Dat is niet het bestuursstandpunt’) daarvan afstand heeft genomen. Volgens Bender zullen de noodzakelijke verbeteringen binnen twee maanden zijn afgewerkt. Maar Oldambt vraagt zich af of het nog wel verder wil met de firma. Maandag vergadert het bestuur over een eventuele ingebrekestelling dan wel contractontbinding. De vraag is hoe de juridische positie is, onder meer omdat de implementatie, die half februari zou plaatsvinden, op verzoek van Oldambt naar begin januari was verschoven. Bender zegt dat inmiddels 21 sociale diensten een szwNet-contract hebben getekend (allemaal ex-klanten van Getronics PinkRoccade, dat eind dit jaar het onderhoud van het pakket NTS beëindigt) en dat het buiten Oost-Groningen goed loopt. Maar de IGSD Krimpenerwaard (Vlist, Ouderkerk, Bergambacht, Schoonhoven en Nederlek) meldt ook forse problemen. Volgens projectleider Rens van Weenen ontbreken in het systeem nog altijd drie functies of werken deze gebrekkig: debiteurenbeheer, managementrapportage (‘Die levert Planconsult omdat we de gegevens niet zelf uit het systeem krijgen’) en journalisering van betalingen (wat tot ongenoegen bij bestuurders leidt, die met onvolledige financiële plaatjes moeten werken). "Het systeem was nog niet af", aldus Van Weenen. Ofschoon discussies met Planconsult soms hevig zijn, is hij, gezien de inzet van het bedrijf, optimistisch over een goede afloop.