Online maatwerk bij Salesforce.com
Salesforce heeft vorig jaar al zijn AppExchange-platform geïntroduceerd, waarmee derden verlengstukken op de online software konden bouwen en aanbieden.
Het verschil is dat daarbij SQL-achtige commando’s via een standaard-programmeerinterface (API) worden gebruikt, waarbij een deel van de programmatuur aan de client-kant draait. Afgezien van de functionele beperkingen heeft dat gevolgen voor de prestaties. Volgens Salesforce.com is daardoor het aantal opties voor programmeurs beperkt gebleven.
Met Apex introduceert het bedrijf een procedurele uitbreiding op die API, die onder andere meer transactieverwerking op de server (van Salesforce.com) zelf mogelijk maakt. De betere performance van de Apex-constructie zou programmeurs aan de gebruikerskant ook de kans bieden om knoppen, zoekvragen en zelf de interne werking van Salesforce’ kerndienst aan te passen.
Taal
Apex is specifiek voor het AppExchange-platform, maar lijkt in syntax en semantiek op Java. Tot dusver werd de taal alleen door de eigen programmeurs van Salesforce.com gebruikt; de introductie ervan kan dus worden geïnterpreteerd als het opener maken van de software van het bedrijf.
Een beperking van Apex is dat het vooralsnog alleen gebruikt kan worden in Salesforce’ eigen CRM-toepassing. CEO Marc Benioff zegt zich te willen beperken tot CRM-functionaliteiten. “Het is al moeilijk genoeg je op CRM en een platform te moeten richten.” Dat platform zou later wel gebruikt kunnen worden voor een veel breder gebied dan CRM. Momenteel is er alleen een bètaversie van Apex gereed. In het eerste kwartaal van 2007 zal die bèta met klanten worden beproefd, de feitelijke introductie van de programmeeromgeving moet nog voor de zomer plaatsvinden. Ontwikkelde Apex-code zal te zijner tijd ook via AppExchange met derden uitgewisseld kunnen worden.